Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA ■ 294. ■
Sve to ONI mogu
objavljeno: 3. siječnja 2024.

Ova se kolumna nastavlja na već opisanu Alpha-generaciju učenika koja sjedi u mojoj učionici. Poučavanje Alpha-generacije u digitalnom vremenu predstavlja izazov, ali i priliku za rad na samome sebi te uporabu metoda poučavanja koje je potrebno podići na drukčiju/višu razinu.

🟥 PREDNOSTI KOJE UOČAVAM POUČAVAJUĆI NOVE GENERACIJE

Alpha-generacija ima sposobnost brze izmjene aktivnosti. Pojam trajanja školskog sata (45 min) ponekad im ne znači ništa ako se aktivnosti između isprepliću i ako sve vodi nekom konačnom cilju. Ponekad ih na početku dana izvijestim što ćemo raditi. Primjerice, tijekom šest nastavnih sati odradit ćemo sadržajno desetak aktivnosti. Ova generacija voli red i voli RASPORED. Vole znati u svakome trenutku ZAŠTO nešto radimo, koji su to elementi koje moraju ostvariti da bi prešli na „viši“ nivo. Shvaćate da pričam kao da živimo u nekoj igrici. Upravo je ta spoznaja osvijestila u meni njihove posebnosti usmjeravajući me na metode kojima bih im kao njihova učiteljica mogla pomoći.

ZIMSKI ZADATCI ZA MOJ RAZRED (svaka kuglica krije određeni zadatak)

🟥 RAZLIKE U PRISTUPU POUČAVANJU:

Interaktivne metode, poput edukativnih igara i suradničkih projekata, mogu biti ključne za održavanje njihove pažnje i poticanje njihovog aktivnog sudjelovanja u nastavi. Nešto što im uvelike nedostaje je socijalna osjetljivost, načini komunikacije i emotivna zrelost.

Sve to bih mogla staviti u zajednički nazivnik – izazove vezane uz mentalno zdravlje.

Kako sam doskočila tim pitanjima u svojoj učionici:

Radionice crtanja, tjelovježbe, plesa i prikazi određenih sadržaja kroz humor.

Važno je prepoznati raznolikost interesa unutar generacije te prilagoditi nastavni pristup. Radionice crtanja potiču kreativnost, tjelovježba pridonosi aktivnom tjelesnom zdravlju, ples razvijati koordinaciju, dok je humor ključan za stvaranje opuštene atmosfere.

🟥 PERSONALIZIRANO UČENJE

Primjer sam navela gore u zimskim zadacima. Tijekom nastavnog procesa samu digitalnu tehnologiju rijetko koristim, Uočila sam da najbolji uspjeh postižu komunikacijom oči u oči, kažu oni vrlo često da sam im smiješna kad se sva unesem u sadržaj i kad “lamatam” rukama. Oni znaju da me mogu pitati u bilo kojem trenutku i da nema pitanja koja nemaju odgovore. Također, često su učenici svjesni da neki učenici ne mogu pratiti sadržaj i oni sami pomažu njima, jer su taj način odnosa vidjeli od mene.

🟥 PROJEKTNO USMJERENO UČENJE

Moji učenici često vole konkretnu praktičnu primjenu znanja. Projektno usmjereno učenje, gdje učenici rade na stvarnim projektima i rješavaju izazove, potiče kreativnost, timski rad i razvoj praktičnih vještina. Trenutno u razredu sprovodimo 8 projekata i zapravo svaki dan ostvarujemo barem jednu aktivnost nekog od projekata.

PROJEKTI 3b

🟥 INTERAKTIVNE METODE

Ove su metode važne u interakciji: učenik – učenik, učenik – učitelj, učenici – učenici (grupe). Primjerice, u igri uloga ćemo odabrati komu slati razglednice i zašto, zajednički dogovor oko aktivnosti, sudjelovanje u određenim medijskim istupima. Sve to kod njih izaziva visoku razinu angažmana.

🟥 EVALUACIJA I POVRATNE INFORMACIJE

Učestalo je praćenje napretka i pružanje brze povratne informacije važno za motivaciju ove generacije. U matematici, recimo, primjenjujem nešto što sam preuzela iz austrijskog i singapurskog modela poučavanja. Na kraju sata učenici dobiju tri pitanja/zadatka koji obuhvaćaju osnovne ciljeve sata ili ključne riječi sadržaja. Povratna informacija služi mi kao temelj za daljne poučavanje, a učenici i njihovi roditelji povratnom informacijom imaju uvid u razumijevanje sadržaja. Na roditeljskom su sastanku roditelji dali suglasnost za ovakav oblik rada, a na individualnim razgovorima ističu mi ovu metodu iznimno korisnom za poučavanje. Ipak, učenici misle da sam prestroga (evaluacija rada učitelja).

ŽELIM REĆI UČITELJICI SANDRI

🟥 NA KRAJU JOŠ JEDNE KOLUMNE

Prilagodbom didaktičkih i metodoloških pristupa učitelji imaju priliku stvoriti poticajno okružje za poučenje Alpha-generacije.

Ključni su koraci prema uspješnom poučavanju ove tehnološki povezane i kreativne generacije: integracija personaliziranog učenja, usmjereni projektni pristup, interaktivne metoda te kombiniranje virtualnog i stvarnog svijeta. Poučavanje zahtijeva prilagodbu i inovaciju.

Razumijevanjem njihovih specifičnosti učitelji imaju priliku oblikovati inspirativno učiteljsko iskustvo. Integracija kreativnih aktivnosti i briga o mentalnom zdravlju ključni su za izgradnju pozitivnog okružja koje potiče učenje i razvoj ove jedinstvene generacije.

■ Piše: Sandra VUK | učiteljica, izvrsna savjetnica | OŠ Sveta Nedelja ■   RAZREDNA STRANICA | OSOBNA STRANICA  ■