Iz stranih medija
DOBRI ODNOSI KLJUČ SU SAMOPOUZDANJA I UČITELJA I UČENIKA
Čaroban krug: Učenicima je potrebno povjerenje njihovih učitelja (a učiteljima njihovih ravnatelja)
objavljeno: 3. veljače 2022.

„Izgubio sam povjerenje u sebe kao učitelja, a kao rezultat toga postao sam lošijim učiteljem negoli sam bio. Sve je završilo tako što sam napustio tû školu i otišao negdje gdje sam mogao vratiti svoje samopouzdanje.

Jednako vrijedi i za učenike.

Ako je veza između učenika i njihovih učitelja napeta, to će se odraziti na samopouzdanje i na kakvoću rada u učionici. Usto, učenici u pravilu nemaju mogućnost pronaći bolju školu i boljeg učitelja ili učiteljicu. Ostaju ondje gdje jesu. Zbog toga je afirmativan odnos učenika i učitelja od neizmjernoga značenja.

Tako piše učitelj i autor Trevor Muir.

Članak Why Building Student Confidence is Key to Their Success objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Jednom sam svojim učenicima dao zadatak koji je od njih tražio da intervjuiraju nekoga koga smatraju junakom. Predstavljanja toga zadatka trebala su se održati u obliku javnoga događaja u mjesnoj knjižnici, a jedna od sastavnica projekta bilo je snimanje podcasta u kojem bi se ispričala junakova priča. Zahtijevao sam od učenika da rade na područjima koja su za njih nova u namjeri da dožive izazove te nauče što znači prilagodljivost u novim okolnostima.

Jedan od učenika, imenom Drew, molio me da umjesto na podcastu, radi na nečemu drugom. Rekao je kako ne podnosi rad za računalom, a nema ni najmanje veze sa snimanjem i uređivanjem podcasta.

Smatrao sam kako je takav zadatak za njega idealna prigoda da nauči nešto novo i prilagodi se. Stoga sam mu rekao da treba ostati pri zadatku snimanja podcasta te da mi se može obratiti za pomoć bude li mu bila potrebna.

Promatranje učenikova neuspjeha

Tijekom projekta nekoliko sam puta sjeo s Drewom i pokazao mu osnove uređivanja audiozapisa te ga uputio u tutorijale na platformi YouTube. Bio sam uvjeren da je stekao znanja dovoljna za dovršavanja zadataka unutar tima u kojem je sudjelovao.

Na dan predstavljanja projekta, dok su učenici vodili završne pripreme vezane uz izlaganje svojih radova u knjižnici u kojoj se projekt prezentirao, Drewov tim nije imao podcast, a Drew je toga dana pod sumnjivim okolnostima izostao s nastave. Predstavljanje je održano bez njega, a u prezentaciji njegove ekipe nedostajao je podcast.

Idućega dana, kada se Drew vratio na nastavu, saznao sam da njegov podcast uopće nije dovršen pa sam ga suočio s izostankom s nastave te naglasio kako se izostanak dogodio na bitan dan za njegov razredni odjel.

I pritom nisam bio osobito fin.

Pitao sam Drewa, pred drugim učenicima, kako je smio takvo što napraviti svojoj ekipi.

 „Nisi li mogao uzeti u obzir kako će se izostanak tvoga dijela posla odraziti na cijelu ekipu? Kako si mogao dopustiti svojoj lijenosti da tako utječe na cjelokupan projekt?“

Mislio sam da time naglašavam Drewovu ulogu u cjelini te potrebu da se u njega možemo pouzdati, međutim, dok sam mu se obraćao, vidio sam kako sve više i više tone na svojem mjestu. Usred svojega obraćanja shvatio sam da sam ponizio dječaka. U njegovim sam očima mogao vidjeti da mu je neugodno, kao i svim ostalim učenicima u učionici.

Otkrivanje uzroka učenikova neuspjeha

Nakon nastave rekao sam Drewu da ostane u učionici te sam se ispričao zbog načina na koji sam se prema njemu ponio pred drugim učenicima. Rekao sam da, zbog svoje razočaranosti tim dijelom projekta, nisam postupio nimalo primjereno. Ispričao sam se što sam ga ponizio te sam obećao da ću idući put znati bolje postupiti.

Drew je ostao zatečen tim trenutcima i svime što sam rekao. Ispričao se zbog neobavljena posla. Objasnio je kako je bio jako preplašen da podcast neće biti dovoljno dobar te je odlučio ne isporučiti ga. Objasnio mi je da ga u novim, dotad neiskušanim poslovima uvijek prati strah te kako postaje anksiozan na samu pomisao da će netko vidjeti njegov neuspjeh. Zbog toga je odlučio da će radije dobiti lošu ocjenu nego gledati loše reakcije na svoj rad.

Kreativnost i samopouzdanje zahtijevaju hrabrost

Tijekom pripreme projekta i prezentacija, prateći Drewov rad na projektu, vidio sam da je njegov plan izvrstan i da ima sve preduvjete potrebne za dovršenje zadatka. Napisao je scenarij i to odličan. Ono što nije uspio dovršiti, bio je završni dio – snimanje. To je dio zadatka koji je za njega bio novo područje. Nedostatak samopouzdanja zaustavio je njegov rad.

Prema istraživanju entrepreneur.com nedostatak samopouzdanja jedan je od ključnih razloga zašto mladi na poslu dobivaju otkaze. Izostanak hrabrosti u donošenju čvrstih odluka i poduzimanju konkretnih akcija vodi u nedostatak produktivnosti.

Jedna od glavnih odrednica koje utječu na razvitak prilagodljivosti kod učenika jest usađivanje samopouzdanja i hrabrosti.

Pozitivni odnosi grade samopouzdanje

Lynn Taylor, stručnjakinja za odnose na poslu te autorica knjige Tame Your Terrible Office Tyrant (Ukroti svog zastrašujućeg uredskoga tiranina) kaže:

„Najuobičajeniji razlog gubljenja samopouzdanja zaposlenika jednostavno su loši odnosi sa šefom. Nesigurnost ostaje sve dok su odnosi zategnuti.“

Svatko tko je imao takav oblik odnosa s ravnateljem ili nadzornikom, točno zna o čemu L. Taylor govori. Kada učitelji ne osjećaju ravnateljevo povjerenje u smislu dopuštenosti da sami donose odluke i uče na vlastitim pogreškama, često dolazi do zatvaranja i povlačenja osobe te zaustavljanja napretka.

Negativno vodstvo vodi u negativne rezultate

Dok sam imao ravnatelja koji mi nije vjerovao te je sa sumnjom ispitivao svaki pokret koji bih napravio u učionici, prestao sam činiti tê pokrete. Na nastavi povijesti prestao sam odijevati povijesne kostime iz straha da mi šef ne prišije naljepnicu neprofesionalnosti. Smanjio sam opseg projekata na kojima sam s učenicima radio jer sam se bojao da bi nešto moglo poći po zlu i morao bih se suočiti s kaznom. Nisam više dovodio goste-predavače u svoju učionicu jer nisam mogao kontrolirati svaku izrečenu riječ, a moj se šef bespogovorno izjasnio da učitelji moraju imati nadzor nad svakom riječi upućenom učenicima.

Izgubio sam povjerenje u sebe kao učitelja, a kao rezultat toga postao sam lošijim učiteljem negoli sam bio. Sve je okončalo tako što sam napustio tû školu i otišao onamo gdje sam mogao vratiti svoje samopouzdanje.

Učenicima je potrebno povjerenje njihovih učitelja

Jednako vrijedi i za učenike.

Ako je veza između učenika i njihovih učitelja napeta, to će se odraziti na samopouzdanje i na kakvoću rada u učionici. Usto, učenici u pravilu nemaju mogućnost pronaći bolju školu i boljeg učitelja ili učiteljicu. Ostaju ondje gdje jesu. Zbog toga je afirmativan odnos učenika i učitelja od neizmjernoga značenja. Ako je učenik miran po pitanju toga da neće biti prezren zbog pogreške koju napravi te da je učiteljeva primarna namjera pomoći mu da uspije, neće osjećati nelagodu i uznemirenost pri iskušavanju novih stvari.

Od postavljanja osobnih pitanja, imajući u raspored svakodnevno uključeno vrijeme namijenjeno neobrazovnim razgovorima pa do pristupa otvorenih vrata u svrhu slušanja učenika kada osjećaju potrebu biti saslušanima, izgradnja snažnih odnosa ima neizmjernu vrijednost.

Rekao bih da je to dio razloga zašto Drew nije dovršio zadatak u dijelu u kojem se odnosio na zvučni zapis. Nije riječ o tome da je bio lijen; njegov rad pokazuje nešto drugo. Drew nije imao samopouzdanja, a osjećao je strah kako će suučenici i njegov šef (ja) reagirati na posao koji je napravio.

Zanimljivo, prepoznajući trenutak u kojem sam se ispričao zbog prozivanja Drewa na način na koji sam to učinio pred cijelim razredom, Drew i ja uspostavili smo nov odnos.

Moja iskazana ranjivost otvorila je vrata Drewovu povjerenju te sam ostatak godine uočio znatan porast njegove uključenosti u rad, kako opsegom, tako i kvalitetom.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■