Iz stranih medija
■ UČINKOVITOST I PRODUKTIVNOST U NASTAVI ■
Možeš napraviti bilo što, ali ne možeš napraviti baš sve [1]
objavljeno: 16. travnja 2024.

Pred vama je prvi dio članka o upravljanju vremenu i poboljšanju učinkovitosti i produktivnosti u učiteljskome poslu koji je napisala Michelle SMITH, učiteljica i autorica bloga o učiteljskim temama iz Australije, više puta prevođena i rado čitana na našem Školskome portalu.

Članak 7 Easy Tips to Increase Teacher Productivity objavljen je na na mrežnim stranicama Teach Smart With Me.

Osjećate li da kao učiteljica ili učitelj trebate povećati svoju produktivnost?

Mnogi se učitelji iz dana u dan osjećaju preopterećeno uslijed velikoga opsega zaduženja i  obveza koje svakodnevno preuzimaju i izvršavaju. Popisi onoga što treba učiniti mogu se nagomilati i činiti nepremostivima.

No, ako usvojite nekoliko jednostavnih načina kako povećati svoju učinkovitost i produktivnost, poučavanje i ne mora izgledati tako iscrpljujuće.

Ako ste osoba koja svoj posao nosi sa sobom kako biste i u okružju vlastita doma nastavili s radom, a opterećenje se usprkos tomu stalno povećava, ovaj je članak za vas.

Ako ste osoba koja često odgađa i ostavlja za kasnije.

Ako ćete nakon nastave prije kolegici ili kolegi uskočiti na zamjenu negoli se prihvatiti vlastita posla i nagomilanih obveza, razumijem! I ja sam činila isto.

Moja prijateljica i ja razgovarale bismo o proteklom danu i uživale u druženju, ali posao se pritom nije obavljao sam od sebe. Kad bismo konačno „došle k sebi“, znalo je biti i četiri popodne, a posao bi i dalje čekao. Kasnije bih gunđala kako rad u nastavi guta vrijeme.

Događa li se to i vama?

Događa li vam se da zaglibite u razgovorima sa svojim kolegicama i kolegama umjesto da se  uhvatite koje od obveza s popisa poslova koje treba obaviti?

Katkad je riječ o nedostatku motivacije, no može se raditi i o tome da već pri pomisli na popis koji je pred vama osjećate opterećenje i zagušenost pa nastojite i ne misliti o tome.

Kako se nositi sa svime time i ostvariti što veću produktivnost?

To znači da morate mudrije i pametnije pristupati svom vremenu i svojim poslovima!

Upravljanje vremenom ključ je povećanja učiteljske produktivnosti

Učinkovito upravljanje vremenom pomoći će vam da sve napravite na vrijeme i bez osjećaja preopterećenosti i mučnine.

Pa što kao učitelj možete učiniti kako biste povećali svoju produktivnost?

Postati učinkovitijima i produktivnijima, to često znači uključiti mnoge aspekte svojega života  te istodobno izgraditi vlastiti sustav koji krojite prema vlastitim potrebama i osobinama. Mudro se koristiti svojim vremenom, raditi brzo i primjenjivati pametne strategije koje pomažu da vam svaki dan pruži najviše moguće – sve je to dio produktivnosti i učinkovitosti.

Čujete li sve oko sebe kako govore: „Imam toliko posla!“ / „Ne znam kako ću sve to stići!“

Ili – ak0 kolegicu ili kolegu pitate kako su, oni odgovaraju: „U poslu preko glave!!“

Izgleda da bismo „U poslu preko glave!“ trebali naokolo nositi kao medalju časti.

Znamo da su svi jako zaposleni. Često učitelji upadnu u stanje prevelike zaposlenosti pa naokolo jurcaju k’o pilići bez glave, možete li to zamisliti?

Sjetim se crtanoga filma Pobuna u kokošinjcu s glasom Mela Gibsona u pozadini. Zabavan, ali ne nužno i lijep prizor!

No, kako kaže Kathleen Morris, autorica mrežnih stranica Primary Tech: „Zauzetost i preokupiranost poslom može biti kradljivac vašeg vremena.“

„Vrlo zaposlen“ nasuprot „produktivan“

Pa koja je razlika između zaposlenosti i produktivnosti?

Otkrila sam informativni video koji to jako dobro objašnjava. [Na engleskom je jeziku – nap.] Pogledajte!

Dakle, ako vam je život toliko okovan poslovima i obvezama, mislim da biste nešto morali promijeniti u svojem mentalnom sklopu.

Umjesto da njegujete osjećaj oskudice razmišljajući kako za vas u danu nema dovoljno sati, promijenite to u mentalni sklop obilja tako da više nema potrebe brinuti se o tome koliko je sati u danu.

Kažite si: „Imam posla… no sve će biti obavljeno u pravom trenutku.“

Također, nemojte zaboraviti unaprjeđivati svoje vještine upravljanja vremenom te stvarati vlastiti sustav koji će povećavati i jačati vašu produktivnost.

Baš kao što je to slučaj i s Kathleen Morris, i mene je oduvijek zanimalo kako povećati produktivnost. U drugim djelatnostima u kojima sam bila zaposlena, produktivnost je bila ključ svega te sam se uspješno služila različitim načinima kako bih uštedjela vrijeme i postigla  što veću učinkovitost.

Sada kada sam učiteljica, želim upotrijebiti to znanje u svojem radu kako bih uštedjela vrijeme, ali i kako bih svoje pristupe podijelila s vama i pomogla vam postati produktivnijim  učiteljem.

I s drugim sam učiteljicama i učiteljima razgovarala o njihovu upravljanju vremenom i produktivnosti te ću i njihove savjete danas ovdje podijeliti.

Oko nas postoji veliko blago znanja. Treba ga samo otkriti i izabrati ono što nam služi. Možete iskušati nešto novo i provjeriti ima li za vas povoljan učinak!

Svidio mi se videozapis učiteljice koja na YouTubeu vodi kanal Pocketful of Primary, posvećen radu u učionici u razrednoj nastavi. Ona sažima savjete o upravljanju vremenom u videozapisu koji možete poslušati ovdje i koje sam i ja prihvatila, a dodala sam i neke svoje. Videozapis traje oko 8 minuta i na engleskom je jeziku.

Jedna od rečenica koju spominje poznata je krilatica iz učiteljskoga svijeta:

Možeš učiniti bilo što, ali ne možeš baš sve!

Volim taj citat jer me potiče na misao kako svi mi, učitelji, moramo znati postaviti svoje granice. [Valja napomenuti da je članak o postavljanju granica Zašto je u učiteljskome poslu iznimno bitno postaviti granice prije negoli postanete „žrtva poziva“ upravo ove autorice (Michelle SMITH) jedan od najčitanijih na Školskome portalu uopće.]

Slijedi osam savjeta kako unaprijediti upravljanje vremenom i vlastitu produktivnost.

1.] Unaprijed sastavite popis poslova koje valja obaviti

Svakako dajem svoj glas sastavljanju popisa što sve treba napraviti, a o tome sam napisala i članak koji možete pronaći ovdje. [Poveznica upućuje na članak na engleskome jeziku, nap.]

Smatram da je ključ stvaranja takva popisa u tome da ono što morate napraviti zabilježite  unaprijed. Kao što spominje i autorica u videu, ako popis sastavite dan unaprijed, znat ćete što treba biti napravljeno, a kada to imate na umu, možete lakše posložiti prioritete.

Jednako je preporučljivo napisati popis za tjedan unaprijed ili i za mjesec. Time ćete spriječiti da vas pojedini poslovi i obveze zaskoče jer ćete unaprijed znati da oni slijede i računat ćete na to da i za njih treba odvojiti vremena ili da ih je potrebno preusmjeriti.

Meni je uobičajeno rukom napisati popis onoga što trebam napraviti jer sam i dalje osoba koja se voli služiti papirom i olovkom, ali ako su vam draže aplikacije i digitalni podsjetnici, možete se poslužiti različitim kalendarima i rasporedima dostupnima na internetu, ili jednostavno unesite podatke u aplikaciju za pisanje bilježaka na svom mobilnom telefonu ili u Reminderappna iPhoneu.

2.] Razmislite kada ste najproduktivniji

Bitno je poznavati sebe i zato pratite sami sebe te uvidite u koje ste doba dana najproduktivniji.

Jeste li jutarnji, podnevni, popodnevni, večernji ili noćni tip?

Pametno je to razmotriti jer ćete zasigurno uvidjeti da ste produktivniji kada ste razbuđeni.

Za mene to nije rano ujutro. Katkad moj mozak ne radi potpuno i kako bi trebao do 10 ujutro. Često bi mi se pokazalo da sam najproduktivnija ako ostanem nakon nastave. Tada je i tiše nego u drugim dijelovima dana jer su mnogi već otišli kući, a i ostale distrakcije su znatno manje.

Kada radim nakon nastave, svjesna sam da si moram postaviti ograničenja. U slučaju da u tome nisam oprezna i da nastavim raditi jako dugo, moj se um ne uspijeva isključiti prije negoli idem na počinak. Misli će mi se motati glavom cijele noći. Riječ je o osobnoj ravnoteži kojoj bi također trebalo posvetiti određenu pozornost.

Uglavnom, cijeli se ovaj zahtjev svodi na to da utvrdite koje vam vrijeme za rad najviše odgovara i zatim ga upotrijebite tako da se prepustite zadatcima kako biste ostvarili što veću produktivnost.

3.] Vrijeme namijenjeno radu razdijelite u dionice te onemogućite ometanja

Dijeljenje vremena na dionice jedna je od glavnih preporuka stručnjaka u polju uspješnoga upravljanja vremenom. To znači da određen odsječak vremena posvetite određenom radu te pritom osigurate da vas nitko ne ometa. To je iznimno dobar pristup i veliki korak na putu dogotovljavanja posla.

Kako smanjiti i spriječiti ometanja?

zaključajte vrata kabineta ili učionice

isključite se od svijeta

sve što vam je potrebno, imajte sa sobom kako ne biste morali odlaziti s jednoga mjesta na drugo i na taj način dodatno gubili vrijeme

isključite telefon ili ga stavite na zrakoplovni način rada kako biste potpuno onemogućili ometanja

♦ postavite alarm i usredotočite se na posao koji želite obaviti

SUTRA PROČITAJTE NASTAVAK ČLANKA

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene ■ Michelle Smith – učiteljica razredne nastave iz Australije ■ Australija: Teach Smart With Me – mrežne stranice učiteljice M. Smith na kojima se najviše govori o zaštiti mentalnoga zdravlja i dobrobiti učitelja  ■ izvornik: teachsmartwithme.com