Iz stranih medija
■ UČINKOVITOST I PRODUKTIVNOST U NASTAVI ■
Možeš napraviti bilo što, ali ne možeš napraviti baš sve (2)
objavljeno: 17. travnja 2024.

Pred vama je drugi dio članka o upravljanju vremenu i poboljšanju učinkovitosti i produktivnosti u učiteljskome poslu koji je napisala Michelle Smith, učiteljica i autorica bloga o učiteljskim temama iz Australije, više puta prevođena i rado čitana na Školskome portalu.

Članak 7 Easy Tips to Increase Teacher Productivity objavljen je na na mrežnim stranicama Teach Smart With Me.

Prvi dio možete pronaći OVDJE.

Osjećate li da kao učiteljica ili učitelj trebate povećati svoju produktivnost?

Mnogi se učitelji iz dana u dan osjećaju preopterećeno uslijed velikoga tereta zaduženja i  obveza koje svakodnevno preuzimaju i izvršavaju. Popisi onoga što treba učiniti mogu se nagomilati i činiti nepremostivima.

No, ako usvojite nekoliko jednostavnih načina kako povećati svoju učinkovitost i produktivnost, poučavanje i ne mora izgledati tako iscrpljujuće.

Slijedi sedam savjeta kako unaprijediti upravljanje vremenom i vlastitu produktivnost. Prva tri mogli ste pročitati u prvome dijelu članka, ali donosimo ih još jednom.

1.] Unaprijed sastavite popis poslova koje valja obaviti

Svakako dajem svoj glas sastavljanju popisa što sve treba napraviti, a o tome sam napisala i članak koji možete pronaći ovdje. [Poveznica upućuje na članak na engleskome jeziku, nap.]

Smatram da je ključ stvaranja takva popisa u tome da ono što morate napraviti zabilježite  unaprijed. Kao što spominje i autorica u videu, ako popis sastavite dan unaprijed, znat ćete što treba biti napravljeno, a kada to imate na umu, možete lakše posložiti prioritete.

Jednako je preporučljivo napisati popis za tjedan unaprijed ili i za mjesec. Time ćete spriječiti da vas pojedini poslovi i obveze zaskoče jer ćete unaprijed znati da oni slijede i računat ćete na to da i za njih treba odvojiti vremena ili da ih je potrebno preusmjeriti.

Meni je uobičajeno rukom napisati popis onoga što trebam napraviti jer sam i dalje osoba koja se voli služiti papirom i olovkom, ali ako su vam draže aplikacije i digitalni podsjetnici, možete se poslužiti različitim kalendarima i rasporedima dostupnima na internetu, ili jednostavno unesite podatke u aplikaciju za pisanje bilježaka na svom mobilnom telefonu ili u Reminderappna iPhoneu.

2.]  Razmislite kada ste najproduktivniji

Bitno je poznavati sebe i zato pratite sami sebe te stječite uvide u koje ste doba dana najproduktivniji.

Jeste li jutarnji, podnevni, popodnevni, večernji ili noćni tip?

Pametno je to razmotriti jer ćete zasigurno uvidjeti da ste produktivniji kada ste razbuđeni.

Za mene to nije rano ujutro. Katkad moj mozak ne radi potpuno i kako bi trebao do 10 ujutro. Često mi se pokazalo da sam najproduktivnija ako ostanem nakon nastave. Tada je i tiše nego u drugim dijelovima dana jer su mnogi već otišli kući, a i ostale distrakcije znatno su manje.

Kada radim nakon nastave, svjesna sam da si moram postaviti ograničenja. U slučaju da u tome nisam oprezna i da nastavim raditi jako dugo, moj se um ne uspijeva isključiti prije negoli idem na počinak. Misli će mi se motati glavom cijele noći. Riječ je o osobnoj ravnoteži kojoj bi također trebalo posvetiti određenu pozornost.

Uglavnom, cijeli se ovaj zahtjev svodi na to da utvrdite koje vam vrijeme za rad najviše odgovara i zatim ga upotrijebite tako da se prepustite zadatcima kako biste ostvarili što veću produktivnost.

3.]  Vrijeme namijenjeno radu razdijelite u dionice te onemogućite ometanja

Dijeljenje vremena na dionice (odsječke) jedna je od glavnih preporuka stručnjaka u polju uspješnoga upravljanja vremenom. To znači da određen odsječak vremena posvetite određenom radu te pritom osigurate da vas nitko ne ometa. To je iznimno dobar pristup i velik korak na putu dogotovljavanja posla.

Kako smanjiti i spriječiti ometanja?

zaključajte vrata kabineta ili učionice

isključite se od svijeta

sve što vam je potrebno, imajte sa sobom kako ne biste morali odlaziti s jednoga mjesta na drugo i na taj način dodatno gubili vrijeme

isključite telefon ili ga stavite na zrakoplovni način rada kako biste potpuno onemogućili ometanja

postavite alarm i usredotočite se na posao koji želite obaviti

4.]  Nagradite se

Sviđa mi se ideja o nagrađivanju samoga sebe kada ostvarite ono što ste si postavili za cilj. To može značiti da ćete odvojiti vrijeme za sebe, priuštiti si nešto zabavno ili počastiti se ukusnim obrokom. Volim se počastiti čokoladom (naravno, umjereno i kvalitetnom čokoladom).

Ono što valja imati na umu jest da smo svi ljudi, a ne roboti, pa kada na kraju određene dionice postavimo kakvu nagradu, mogla bi nas potaknuti na brži i učinkovitiji rad, baš kako to biva i s našim učenicima.

5.]  Postavite kratkoročne i dugoročne ciljeve

Duboko vjerujem u snagu postavljanja ciljeva. Mnogo sam toga u svome životu postigla postavljajući ciljeve.

Bitno je postaviti kratkoročne i dugoročne ciljeve tako da ih popišete i pritom velike, zahtjevnije ciljeve razdijelite na manje i lakše ostvarive dijelove ili zadatke.

Također pomaže kada ste usredotočeni i znate kamo idete. Taj dio je bitan za nas kao učitelje.

Postavite ciljeve u okviru godine, mjeseca i tjedna. Osobito je to bitno kod većih projekata koje provodite na godišnjoj razini.

Postavljanje ciljeva donijelo mi je osjećaj mira i sigurnosti. Nestao je osjećaj „plutanja naokolo“, umjesto toga dodirujem čvrsto tlo pod nogama.

6.]  Budite osoba na koju možete računati

Bitno je moći računati na sebe.

Ako kažete da ćete nešto napraviti, postavite to na prvo mjesto i učinite to.

Ako to ne napravite, odgađanje vas može zakočiti i vaš se teret obveza povećava, a popisi poslova koji su pred vama čine se nepremostivima.

Moći računati na sebe – lakše je izgovoriti nego učiniti. Ako osjetite da se s tim mučite, postavite si dodatne osigurače odgovornosti. Primjerice, možete na svoj popis poslova dodati datume do kada nešto morate obaviti, a za pojedine zadatke postavite i precizne rokove.

7.]  Usudite se zatražiti pomoć

Ako se mučite s kojim zadatkom, nemojte se ustručavati zatražiti pomoć. Ako zatražite pomoć, ne znači da ste gubitnik ili nesposobnjaković.

Iskreno vjerujem da poučavanje mora biti suradnički utemeljeno. Ako težimo biti otokom, i sve raditi potpuno sami, to može biti ne samo osamljujuće, nego i neostvarivo.

Zatražite pomoć. Zatražite produljenje rokova. I zatražite sladoled.

Ovo posljednje možda i nije najbolja ideja, osim ako među učiteljima nemate prijatelja koji voli slatko i ima priručni hladnjak.

Obratite se svojim kolegama u školi ili na društvenim mrežama. Učitelji su vrlo obzirni i suosjećajni ljudi i sigurna sam da će vam pomoći ako im se obratite.

DODATNI SAVJETI U SVRHU POVEĆAVANJA UČITELJSKE PRODUKTIVNOSTI

Služite se popisima za provjeru kako biste preispitali i preusmjerili svoj posao. – To je sjajan savjet. Volim popise za provjeru. Oni su brz način provjere je li posao obavljen.

Nemojte raditi više poslova odjednom. – Često smatramo da će nam obavljanje više poslova odjednom pomoći u postizanju produktivnosti, da ćemo više toga obaviti, no to je mit. Na kraju se raspadate na svim poljima. Radite stvari jednu po jednu, to je najbolji način da nešto uistinu i napravite.

♦ Upotrebljavajte princip: „Ne diraj dvaput.“ – Obavite odmah umjesto da odlažete za kasnije. Zamislite da kasnije ne postoji. Ako obavite odmah, to je napravljeno. Ako ostavljate za kasnije, to vas i dalje čeka.

Uspostavite određene rutine. – To znači da ćete određeni posao obavljati svakoga dana ili svakoga tjedna. Primjerice, ponedjeljkom ispravljam učeničke radove i to je postala moja rutina u kojoj vjerojatno i napredujem što se tiče brzine. Kada netko želi preuzeti taj dio vašega dana, ljubazno mu recite da u to vrijeme radite svoj uobičajen posao koji neodgodivo morate napraviti. Osjećat ćete sigurnost kada jednom uspostavite takav princip.

Grupirajte svoje poslove kako biste ih saželi i uštedjeli vrijeme. Pritom se služite popisom poslova koji vam omogućuju da lakše steknete uvid što se može povezati ili obaviti zajedno, u jednom mahu.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je uređen i prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene ■ Michelle Smith – učiteljica razredne nastave iz Australije ■ Australija: Teach Smart With Me – mrežne stranice učiteljice M. Smith na kojima se najviše govori o zaštiti mentalnoga zdravlja i dobrobiti učitelja  ■ izvornik: teachsmartwithme.com