Iz stranih medija
■ KAKO UČITELJI VIDE DOBAR RAD U UČIONICI ■
Poučavanje dobroga rada u učionici
objavljeno: 2. veljače 2024.

Obrazovni bi djelatnici upotrebljavali riječi kao što su predan, pošten, posvećen (strastven), dosljedan i pravedan. U prilog tomu zapazili smo u nekima od zabilježenih komentara usredotočenost na socijalnu pravdu i zauzimanje za druge što u prethodnim sesijama koje smo vodile nije bilo toliko izraženo“, kaže Lynn Barendsen, učiteljica, predavačica na koledžu, autorica i suradnica portala The Good Project.

Članak Teaching Good Work in The Classroom objavljen je 22. siječnja 2021. na obrazovnome portalu The Good Project.

Koncem listopada 2020. kolegica i ja održale smo dvije sesije internetskoga tečaja pod naslovom Poučavanje dobroga rada u učionici. Svaka je dvosatna sesija zamišljena tako da se polaznici upoznaju s materijalima za primjenu u nastavi koji nastaju u okviru naše platforme The Good Project (Dobar projekt). Nastavnim planom i programom tečaja koji vodimo  obuhvaćen je kratak pregled našega istraživanja, uvod u aktivnosti i pitanja koji se uspostavljaju u okviru platforme te pregled građe koju smo ondje prikupili.

Polaznici tečaja bili su učitelji i ravnatelji privatnih i javnih škola iz različitih dijelova SAD-a, ali i Australije, Brazila, Hong Konga, Italije, Maroka, Nizozemske, Paname, Poljske i Singapura.

Kako učitelji opisuju dobar rad u učionici?

Sudionike smo zamolile da razmisle o tome kako bi opisali ideal dobroga rada u učionici. Raspodijeljeni u manje skupine razmislili su o značajkama i obilježjima koji bi se mogli upotrijebiti pri opisu traženoga ideala. Pritom su u ideal uključena i iskustva sa suradnicima i kolegama, roditeljima i članovima obitelji kao i ideja o svima onima koje još nismo upoznali, ali ih možemo zamisliti.

EVO NEKOLIKO OGLEDNIH ODGOVORA KOJE SMO TADA DOBILE:

Pronalaženje svrhe i smisla.

Rad koji više obogaćuje nego što iscrpljuje.

Slobodno dijeljenje profesionalnoga znanja i stručnosti ponizno, bez oholosti.

Znatiželja.

Postavljanje pitanja u svrhu razjašnjavanja i razumijevanja, a ne uvjeravanja.

Misaonost i predanost.

Zalaganje za druge, pravdoljubivost.

Ophođenje s poštovanjem, čuvanje dostojanstva, istupanje protiv nepravde.

Mnoge smo od tih odgovora čule i u prethodnim sesijama. Primjerice, obrazovni bi djelatnici upotrebljavali riječi kao što su predan, pošten, posvećen (strastven), dosljedan i pravedan. U prilog tomu u pojedinim smo zabilježenim komentarima zapazili usredotočenost na socijalnu pravdu i zauzimanje za druge što u prethodnim sesijama koje smo vodile nije bilo toliko izraženo.

Etička dvojba

Tijekom tečaja polaznici su imali prigodu razmotriti etičku dvojbu koju smo izdvojile iz jednoga od naših istraživanja.

Dvojba se odnosila na postupak srednjoškolke koja je krivotvorila podatke koje je trebala prikupiti vjerujući da će joj to pomoći u osvajanju ugledne nagrade. U skupinama koje su obuhvaćale manji broj sudionika raspravljalo se o toj temi primjenom metode Uočavam, razmišljam, propitujem.

Pišući o tome što su uočili, pojedini su sudionici izjavili kako su prepoznali da je ta učenica naporno radila te da imaju razumijevanja za situaciju u kojoj se našla. Drugi su smatrali da je skrivala istinu. Treći su uočili da je sama za sebe ustvrdila da ima snažne vrijednosti. Mnogi su izrazili da smatraju kako je učenica vjerovala da je njezino postupanje opravdano, a bilo je i onih koji su se i sami suočili s takvim postupanjima učenika.

Kada smo ih upitali na koja ih pitanja istaknuta dvojba potiče, učitelji su postavili pitanje kako bi se oni osjećali da su na mjestu učenice, a kako da su njezin profesor. Pojedini su se zapitali  kakve će biti posljedice ako na moćne društvene položaje dođu osobe koje su naučile izbjegavati pravila. Bilo je i onih koji su propitivali o jednakim izgledima u obrazovanju te ravnopravnim mogućnostima pristupa obrazovanju.

Zaključno

Sesije održane u listopadu razlikuju se od svih prethodnih koje sam vodila. Zasigurno, razlog tomu je i taj što smo se okupili mrežno, a ne u fizičkom prostoru, no to je obilježje većine današnjega posla. [Riječ je o razdoblju listopad 2020. – siječanj 2021. – nap.]

Učitelji, profesori i drugi zaposlenici u obrazovanju danas osjećaju veliko opterećenje: kako u Sjedinjenim Američkim Državama, tako i u drugim dijelovima svijeta, njihov je rad pod mikroskopom te se od njih neprestance zahtijeva da iz trenutka u trenutak prilagode i mijenjaju planove. Zbog svega sam toga imala bojazan da bi sudionici tečaja mogli biti iscrpljeni i negativni.

Umjesto toga, obje su grupe bilo potpuno uključene, zainteresirane za nove ideje i rješenja te se stjecao dojam kako uživaju surađujući s osobama koje razmišljaju slično kao i one – iako se uglavnom radilo o osobama koje se prvi put susreću, a mnoge dolaze i iz međusobno vrlo udaljenih dijelova svijeta.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■  Lynn Barendsen – profesorica engleske I američke književnosti, voditeljica stručnih usavršavanja za učitelje i profesore i stalna suradnica portala The Good Project ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a izvornik možete pronaći na poveznici na kraju ove napomene  ■ SAD: The Good Project – obrazovni portal ■ izvornik: www.thegoodproject.org