Iz stranih medija
NEZADOVOLJSTVO U UJEDINJENOM KRALJEVSTVU ■ OŠTRA KRITIKA NA RAČUN VLADE I NJEZINA ODNOSA PREMA OBRAZOVANJU
Učitelji, osjećate li da vas vlada poštuje?
objavljeno: 21. rujna 2020.
A group of men and women having training indoors. Employee education concept.

Pandemija je na vidjelo iznijela svaki detalj i svaku nijansu obrazovnih sustava – nema toga nedostatka koji je postojao i prije pandemijske krize, da je u novim okolnostima mogao ostati skriven.

Ono što je bilo kvalitetno i ranije, primjerice visoka razina organizacijskih sposobnosti, kvalitetni međuljudski odnosi, samomotivacija [i kod učitelja i kod učenika], povjerenje, usmjerenost na napredak, nastavilo se i u pandemijskim uvjetima i donosilo je rezultate i tijekom nastave na daljinu; ono suprotno tomu – organizacijska neumješnost i neupućenost, loši odnosi, nedostatak motivacije u radu – tijekom pandemije dobilo je dodatni zamah i šire posljedice.

KAPI VODE NA VRELU ULJU

Prošloga tjedna ministar obrazovanja u vladi Ujedinjenoga Kraljevstva najavio je dolazak inspekcija u škole kako bi provjerile dobivaju li svi učenici zajamčeno obrazovanje. Naime, prema njegovu prošlotjednu izvještaju zastupnicima u Donjem domu Parlamenta, uočeno je da je tijekom pandemije, usprkos tomu što je velik dio učitelja svoj posao odradio „iznad svih snaga i mogućnosti“ – na čemu je vlada iznimno zahvalna – kako ministar opetovano naglašava, jedan dio učenika nije imao pristupa obrazovanju. Stoga će se u škole uputiti djelatnici Ureda za standarde u obrazovanju [Ofsteda] kako bi provjerili poštuje li se dostupnost nastave i obrazovanja u različitim uvjetima. O tome smo na Školskome portalu već izvijestili  i možete pročitati ovdje.

Međutim, ukupno gledajući prema reakcijama na takve najave, stanje u učiteljskim redovima nije blistavo. Najnovije najave vlade i resornoga ministarstva djeluju kao kapi vode na vrelome ulju; učitelji su ogorčeni jer osjećaju nedostatak poštovanja i povjerenja, a to je potvrdila i anketa [istraživanje] provedena u razdoblju od 24. lipnja do 16. srpnja, koja je potvrdila da učitelji ne osjećaju da imaju poštovanje vlade, a ni opće javnosti; uz sve to, velik dio ih se izjasnio i o narušenu mentalnome zdravlju.

REAKCIJE UČITELJA KRITIČNO SU USMJERENE PREMA VLADI, ALI I SAMOKRITIČNE

Osobito strogo prema vladi nastupaju čelnici vodećega sindikata u čijoj izjavi među ostalim stoji: „Nedostatak pravodobnih i relevantnih uputa, neučinkoviti širi sustavi potpore i nedostatno dodatno financiranje – sve je to otužno nedostajalo i sada je svaki od tih elemenata i dalje očajno potreban. Iznova i iznova, školski čelnici isporučili su usluge koje se od njih zahtijevaju usprkos, a ne zahvaljujući, onomu što je dolazilo od vlade.

Reakcije na anketu na društvenim mrežama, kao i na središnje pitanje članka – izraženo i u naslovu, odreda su negativne, bilo u smislu kritike usmjerene prema vladi, bilo prema vlastitoj struci.

Na pitanje: Osjećate li da vas vlada poštuje?, može se pročitati i ovo:

■  Kao profesija, imamo ugled cmoljavaca i vrijeđalica, bez obzira na to o kojoj je vladi riječ. Stvar je u tome što sada imamo istinske probleme u našem sektoru, ali – nitko ih ne sluša. Sektor si je pucao u obje noge. [Dave C.]

Ne, ali imam istinsko poštovanje uprave naše škole. [Alexandra K.]

■  Upravo sada? – Ne. – U proteklome desetljeću? – Ne. [Lydia V.]

■  Najbolji vic koji sam čula ovoga tjedna. [Debbie Louise C.]

Članak o anketi objavljen je na portalu TES i donosimo ga u cijelosti. Pročitajte u nastavku.

Gotovo dvije trećine učiteljica i učitelja nije osjećalo da ih vlada poštuje tijekom pandemije koronavirusa, a 59 % ne osjeća ni opće poštovanje, govori najnovije istraživanje.

Istraživanje koje je provela humanitarna organizacija Potpora u obrazovanju također je otkrilo da 52 % učitelja i 60 % ravnatelja izjavljuje da je narušena dobrobit njihova mentalnoga zdravlja tijekom pandemije.

Anketa provedena širom Ujedinjenoga Kraljevstva, koja je obuhvatila 3034 poučavatelja u školama i na fakultetima, također otkriva uočen nedostatak potpore za struku – 67 % starijih čelnika zaposlenih u školi i na fakultetu kaže kako je „izostanak pravodobnih vladinih uputa bio glavni izazov u tome razdoblju“.

POKAZATI STRUCI POŠTOVANJE I POVJERENJE U KRIZNIM TRENUTCIMA

Sinéad McBrearty, izvršna voditeljica Potpore u obrazovanju, rekla je:

„U ovome ključnome trenutku, vidimo da osobe zaposlene u školama i na fakultetima osjećaju nedostatnu potporu te nepoštovanje vlade.

Obrazovni radnici bili su učinkoviti i prilagodljivi tijekom pandemije. Vrijeme je da vlada pokaže svoje poštovanje prema struci, da ju smatra vrijednom te da joj vjeruje. Ako se takvo što učini na dobar i brz način, urodit će velikim podizanjem morala među zaposlenima u obrazovanju.

Najveće su nepoštovanje osjetili stariji voditelji [78 %] u usporedbi s učiteljima u školama [63 %] i onima koji imaju ostale uloge u obrazovanju [43 %].

UGROZA MENTALNOGA ZDRAVLJA

Više od polovice [59 %] anektiranih kaže da njihov rad nije naišao na poštovanje u javnosti dok ih 25 % osjeća da su osjećali to poštovanje, a 16 % ne može se odlučiti.

Istraživanje provedeno između 24. lipnja i 16. srpnja otkriva da su učitelji prijavili najveću ugrozu mentalnoga zdravlja [52 %] u usporedbi s višim voditeljima i osobljem na drugim poslovima [i jedni i drugi – 48 %] dok se 60 % ravnatelja izjasnilo da je njihovo duševno zdravlje također narušeno.  

Pritom je 58 % anketiranih zatražilo pomoć u obitelji i među prijateljima, 27 % od suradnika i kolega, a 7 % u zdravstvenim ustanovama; dok 24 % nije zatražilo nikakvu pomoć.

Glasnogovornik vodećega školskoga sindikata NAHT-a [National Association of Head Teachers – Nacionalna udruga ravnatelja, s više od 28 tisuća članova iz Engleske, Walesa i Sjeverne Irske] kaže:

„Tijekom krize, vlada je propustila osigurati ravnateljima i upraviteljima škola ono što je bilo potrebno.

Nedostatak pravodobnih i relevantnih uputa, neučinkoviti širi sustavi potpore i nedostatno dodatno financiranje – sve je to otužno nedostajalo i sada je svaki od tih elemenata i dalje očajnički potreban. Iznova i iznova, školski čelnici isporučili su usluge koje se od njih zahtijevaju usprkos, a ne zahvaljujući, onomu što je dolazilo od vlade.“

DIHOTOMIJA SINDIKATA I VLADE

Sindikat poručuje i ovo:

„U prvih nekoliko dana nastave 97 % škola uspjelo je potpuno otvoriti svoja vrata svim učenicima. Međutim, neuspješnost sustava testiranja na Covid-19, odbijanje da se financijski ulaže u mjere sigurnosti uslijed pandemije i dopuštanje inspektorima Ureda za standarde u obrazovanju [Ofsteda] da ponovno stupe u škole, veliki su čimbenici s kojima bi se vlada trebala suočiti ako ne želi da se uspješan povratak u škole preokrene u svoju suprotnost.“

Glasnogovornik Ministarstva obrazovanja rekao je:

„Iznimno smo zahvalni učiteljima i školama koji su uložili velike napore da bi se učenici na vrijeme mogli sigurno vratiti u svoje učionice.

Vlada je uložila milijune u udruge i organizacije za održavanje mentalnoga zdravlja kao i u potpore učiteljima, uključujući i osam milijuna funta u program stručnoga usavršavanja pod vodstvom nadležnih stručnjaka, a koji je vezan za utjecaje i posljedice pandemije na učenike, roditelje i učitelje; tu je također i ulaganje u Partnerstvo za potporu u obrazovanju koje osigurava međuvršnjačku i međukolegijalnu mrežnu potporu te telefonski nadzor stručnjaka za oko 250 voditelja u školama.

Program stručnoga usavršavanja Dobrobit povratka obrazovanja daje potporu zaposlenima u školama i na fakultetima kako bi mogli odgovoriti na dodatna opterećenja koja djeca i mladi ljudi mogu osjetiti kao izravnu posljedicu pandemije, kao i na svaku emocionalnu reakciju koje oni ili njihovi učitelji još uvijek mogu doživjeti uslijed novih okolnosti.“

■ NAPOMENA ■ pripremila i napisala: Snježana MOSTARKIĆ ■ autor engleskoga članka: Dave SPECK, suradnik portala TES ■ UJEDINJENO KRALJEVSTVO: TES – The Times Educational Supplement – najveća mrežna zajednica međuučiteljske potpore na svijetu koja dopire do više od 13 milijuna korisnika ■ izvornik: www.tes.com