Iz stranih medija
■ ZADOVOLJNI UČITELJI OMOGUĆUJU KVALITETNO OBRAZOVANJE ■
Zadovoljstvo učitelja poslom odražava se na uspješnost poučavanja
objavljeno: 25. veljače 2024.

Uočili smo da je veza između zadovoljstva poslom i pedagoške kakvoće određena i odnosom učitelja i učenika što ističe vrijednost uloge afirmativnih učiteljsko-učeničkih odnosa u stvaranju zdravoga obrazovnoga okružja.

Istraživanje o povezanosti zadovoljstva poslom i uspješnosti poučavanja proveli su Mark G. Harrison, Ronnel B. King i Hui Wang, profesori sa Sveučilišta u Hong Kongu. Osnova za njihovo proučavanje bili su rezultati OECD-ova istraživanja TALIS 2018.

Izdvojili su podatke iz devet područja/gospodarstava obuhvaćenih istraživanjem te ih razvrstali u dvije skupine. Jedna se skupina odnosila na zapadni kulturni krug engleskoga govornoga područja, a druga na istočni konfucijanski krug.

Članak Satisfied teachers are good teachers: The association between teacher job satisfaction and pedagogic quality objavljen je na mrežnim stranicama BECA 8. lipnja 2023.

Poučavaju li zadovoljni učitelji uspješnije od svojih manje zadovoljnih kolega?

Iako već postoje istraživanja koja proučavaju odrednice povezane s učiteljskim zadovoljstvom poslom (Collie et al., 2012.; Kasalak i Dagyar, 2020.; Skaalvik i Skaalvik, 2014.), nije se mnogo pozornosti obraćalo na to koliko zadovoljstvo poslom utječe na pedagošku kvalitetu nastave.

Kako bismo istražili tu povezanost, preuzeli smo podatke iz OECD-ova istraživanja TALIS 2018. kojim je obuhvaćeno 260 tisuća učitelja u 48 gospodarstava/područja, a ujedno smo željeli provjeriti koliko je odnos učenik-učitelj utjecajna varijabla. Za uspostavljanje pedagoške kvalitete upotrijebili smo pojmove „pokretanje kognitivnosti“ i „jasnoća poučavanja“. Provjerili smo i koliko na odnose između učenika i učitelja, zadovoljstvo poslom i pedagošku kakvoću utječu kulturalne različitosti (Li i Yamamoto, 2020.) tako što smo iz istraživanja TALIS 2018. izdvojili one podatke koji se odnose na devet područja te ih razvrstali u dvije skupine. Prvu smo skupinu nazvali Istočni konfucijanski kontekst (uzorak: 27.209; područja: Japan, Tajvan, Koreja, Šangaj), a drugu Zapadni kontekst engleskoga govornoga područuja (uzorak: 20.209; područja: Kanada, Australija, Novi Zeland, SAD i UK).

Otkrili smo povezanost između zadovoljstva poslom i pedagoške kvalitete u obama okruženjima, i istočnom i zapadnom. Učitelji zadovoljniji poslom u pravilu su i bolji nastavnici i pedagozi. To se poklapa s otkrićima pozitivne psihologije koja su utvrdila kako je osobna dobrobit povezana s boljim radnim učinkom (Boehm i Lyubomirsky, 2008.; Walsh et al., 2018.).

Na uspješnost poučavanja utječe i odnos učitelj-učenik

Uočili smo da je veza između zadovoljstva učiteljâ poslom i pedagoške kakvoće određena i odnosom učitelja i učenika čime je istaknuta vrijednost uloge afirmativnih učiteljsko-učeničkih odnosa u stvaranju zdravoga obrazovnoga okružja. Primjerice, učiteljeva naklonost prema učenicima i spremnost da odgovori na njihova pitanja i interese, kao i emocionalna klima u učionici, mogu doprinijeti učenikovim postignućima (Liberante, 2012.).

Uspjeli smo uočiti i određene transkulturalne varijacije u povezanosti između zadovoljstva poslom i pedagoške kakvoće. U zapadnim zemljama zadovoljniji učitelji u nastavi postižu snažnije kognitivne poticaje. To znači da u svrhu uključivanja učenika i poticanja na dubinsko učenje nastoje postavljati spoznajno izazovna pitanja. Takvi nalazi upućuju da se moguće u zemljama koje podupiru ravnopravne odnose (što znači, nisku razinu distanciranja zasnovanoga na moći) međuljudski odnosi između učitelja i učenika shvaćaju pozitivnije nego u drugim zemljama tako da je učiteljima cilj što više se povezati sa svojim učenicima.

U zemljama konfucijanskoga kulturnoga kruga također smo pronašli vezu između zadovoljstva poslom i kognitivne aktivacije. Zanimljivo, kod zadovoljnih smo učitelja zapazili i povećanu usredotočenost na jasnoću poučavanja. To bi moglo značiti da se zadovoljniji učitelji u zemljama istočnoga kruga više zaokupljaju činom poučavanja bez obzira na to što su skloniji tradicionalnijim nastavnim pristupima.

Istraživanje je potvrdilo koliko je bitno obraćanje pozornosti na zadovoljstvo učitelja  poslom te unaprjeđenje odnosâ između učenika i učitelja jer su to odrednice koje vode do bolje nastave te, konačno, do boljih rezultata učenja.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene ■ Mark G. Harrison (docent na Sveučilištu Shue Yan u Hong Kongu), Ronnel B. King (izvanredni profesor na Kineskom sveučilištu u Hong Kongu) i Hui Wang (docent na Učiteljskom fakultetu u Hong Kongu) ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: Britanska udruga za istraživanja u obrazovanju (BERA) – mrežne stranice istoimene udruge  ■ izvornik: www.bera.ac.uk