Aktualno
UČITELJSKA MOTIVACIJA
Kako nakon teške godine obnoviti strast za poučavanjem?
objavljeno: 12. lipnja 2022.

„Možda ćete se tijekom ljetnoga odmora pozabaviti i ovim pitanjem: Kako mi je na pamet uspjela pasti ideja da će za mene biti dobro s mladim ljudima provoditi više od 180 dana godišnje? Kada smo počinjali raditi u nastavi, većina je nas imala vrlo čvrst odgovor na to pitanje, no tijekom teškoga iscrpljivanja uslijed ispravljanja radova, vrednovanja i ocjenjivanja, pripremanja i provođenja ispita, upravljanja razredom, pandemije i drugoga – lako se taj odgovor mogao zaboraviti.“

Više možete pročitati u nastavku, u novom članku učitelja i autora Trevora Muira.

Članak Reigniting Passion For Teaching After A Difficult Year objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Evo nas sasvim blizu konca još jedne nastavne godine. Za vama je godina kakva se u učionici još nije dogodila. Od potreba za primjenom tehnologije preko upravljanja razredom do pedagoških zahtjeva, bili ste primorani korjenito prilagođavati načine na koje vodite nastavu. Komunikacija s roditeljima znala je biti zamršena, izgrađivanje odnosa naporno, poučavanje zahtjevnih predmetnih sadržaja u nastavi na daljinu teško, ponašanje učenika izazovno i – kao rezultat svega toga – osjećaj nadahnuća za rad u nastavi teško je u njegovu bogatstvu i cijelosti potpuno zadržati.

A tu je i osobna razina koja zahvaća svakoga od nas: možda je ovo bila upravo za vas osobito teška godina. Možda ste imali takve razredne odjele da, bez obzira na to što ste iskušavali i koje ste pristupe primjenjivali, nije bilo učinka kakav biste poželjeli. Možda ste bili pod vanjskim pritiscima na razini države ili obrazovnoga okruga koji nisu prestajali, a mogli su biti i nepodnošljivima. Možda je vaš život izvan učionice i škole bio osobito izazovan (mislim, upravo smo prošli i kroz pandemiju) te je utjecao na vaš rad.

Za mnoge osobe zaposlene u obrazovanju, na globalnoj razini, ova je godina bila prepuna težine, a strast za poučavanjem počela je opadati.

I sada, kako se približava ljeto i ljetni odmor, ne možete vjerovati da ste uspjeli jer niste bili sigurni hoćete li izdržati. I tjelesni i psihički danak koji ste na putu morali platiti tjerao vas je da se zapitate imate li snage za dalje te vas dovodio do nemile sumnje zašto ste se uopće ikad upustili u ovo zanimanje.

Prvo želim naglasiti sljedeće: U takvim razmišljanjima niste sami.

Potpuno je normalno da se u ovome trenutku osjećate upravo tako. Normalno je preispitivati se: „Je li to uistinu posao za mene?“ Izabrali ste zahtjevnu profesiju, onu u kojoj ne možete uputiti elektroničku poruku i tako obaviti dio posla ili i cijeli posao. To je struka koja od vas katkad zahtjeva i više negoli imate obvezu davati. Ona dovodi tisuće nas u stanje nesigurnosti u same sebe te nas ostavlja nad pitanjem jesmo li spremni nastaviti. Potpuno je u redu da se u ovim trenutcima tako osjećate.

Jeste li čuli? Potpuno je u redu da se u ovim trenutcima tako osjećate.

U posljednja dva mjeseca razgovarao sam sa zaposlenima u obrazovanju koji dolaze iz različitih zemalja i krajeva, od Južne Karoline i Indijane do Južne Afrike i Australije. Može biti vrlo izazovno prepoznati vjeru i strast kako nastavna godina odmiče i primiče se svojem koncu.

U svojemu poslu ponovno otkrijte svrhu više razine

Pa stoga, pokušajmo odgovoriti: Kako obnoviti strast nakon tako teške godine? Obnova  počinje s odvajanjem vremena za otkrivanje ili ponovno otkrivanje odgovora na pitanje zašto ste se uopće odlučili upustiti u učiteljski posao.

Ja sam, zajedno s gotovo svim učiteljicama i učiteljima s kojima sam ikad razgovarao, postao učiteljem jer sam imao veliku želju pomoći učenicama da na određeni način uspiju. Vi ste možda bili nadahnuti željom da pomažete učenicima naučiti čitati, ili održati javne govore, ili zaljubiti se u znanost. Možda ste se s učenicima željeli povezati na dubljoj, osobnoj razini te im pomagati da prebrode teška razdoblja u svojim životima.

U šestom sam razredu imao učitelja, gospodina Petersa, koji mi je, sâm, bez ičije pomoći, pomogao prebroditi roditeljsku rastavu. Njegov je utjecaj na mene bio neizmjeran, a od velikoga je značenja bio i kada sam na fakultetu birao smjer i posao kojim ću se u životu baviti.

Možda ćete se tijekom ljetnoga odmora pozabaviti i ovim pitanjem: „Kako mi je na pamet uspjela pasti ideja da će za mene biti dobro provoditi s mladim ljudima više od 180 dana godišnje?“ Kada smo počinjali raditi u nastavi, većina je nas imala vrlo čvrst odgovor na to pitanje, no tijekom teškoga iscrpljivanja uslijed ispravljanja radova, vrednovanja i ocjenjivanja, pripremanja i provođenja ispita, upravljanja razredom, pandemije i drugoga – lako se taj odgovor mogao zaboraviti.

Izradite spremnik za kišne dane kako biste se prisjetili svoje strasti za poučavanjem

Sredstvo koje mi pomaže prisjetiti se izvornih razloga zbog kojih sam se uputio u ovome smjeru, fizički podsjetnik, moj je spremnik za kišne dane. To je spremnik koji držim na radnom stolu ili na radnoj površini računala i ispunjen je porukama iz prošlosti, kao i najnovijima, koje su mi uputili učenici, roditelji i drugi učitelji i voditelji u obrazovanju zahvaljujući mi što sam nešto učinio za njih ili prisjećajući se vremena koje smo zajedno proveli u učionici ili školi te kako sam na neki način ostavio traga u njihovu životu.

Prikupljam ta pisamca i elektroničke poruke kako bih im se mogao vratiti u teškim vremenima ili na kraju iscrpljujuće godine. Provodeći određeno vrijeme u čitanju toga blaga imam prigodu prisjetiti se kolika je moja strast za poučavanjem te zašto sam se uopće odlučio za učiteljski posao. Otkrivam razloge zašto sam se upisao na učiteljski studij te odradio sve ono što je bilo potrebno da bih stigao do učionice. Pomaganje učenicima bio je moj glavni razlog da postanem učiteljem. Ujedno je to razlog zašto imam potrebu povezivati se se učenicima kao i drugim osobama u struci tijekom mojega rada. A katkad mi za sve to treba stvarni podsjetnik.

Nađite vremena za refleksiju

Još nešto što može pomoći tijekom ljetnoga odmora jest promišljanje o protekloj godini.

Nemojte da godina prohuji kraj vas bez odraza u vašim mislima. Promislite o onome što je bilo dobro, kao i o onome što nije bilo tako dobro. Svrhovito odvojite vrijeme za razmišljanje o tome što vam se u protekloj godini svidjelo. Pitajte:

Koji su nastavni sati bili dobri?

Što je potaknulo moje učenike na rad?

Kako mogu postići da tako bude u još većoj mjeri i iduće godine?

Bez obzira na sve poremećaje koje je uzrokovala pandemija, u čemu prepoznajem uspjeh?

Psiholog Rick Hanson u videozapisu The Science of Positive Brain Change govori o tome kako je mozak čičak za negativnost i teflon za pozitivnost. U osnovi, potrebno je oko 15 sekunda da pozitivna pojava ostavi trag na našem mozgu i da promijeni naše raspoloženje i našu dobrobit. Nasuprot tomu, negativna pojava ostavlja trag gotovo istog trenutka. To je razlog zašto vaš predivan dan može pokvariti jedna jedina ojađena elektronička poruka.

Razmišljanje o pozitivnom od presudnoga je značenja. Ako ne odvojimo vrijeme i ne posvetimo ga promišljanju, vrlo je izvjesno da će naša sjećanja na prethodnu godinu potonuti u moru negativnosti.

Nakon što razmislite o uspjesima, procijenite što biste mogli poboljšati. Možda je koja nastavna jedinica bila nagazna mina i ne vidite razloga da ju ponovite. Možda je vrijeme da ju zgužvate i bacite u koš. Možda ste nekoliko puta tijekom godine uputili pozive roditeljima kako biste im rekli nešto afirmativno o njihovu djetetu, a oni nisu mogli doći k sebi od sreće što napokon čuju nešto lijepo o svojem djetetu. Kao rezultat, uočili ste promjene u djetetovu ponašanju. Međutim, možda ste to učinili tek koji put tijekom godine. Nemojte se zbog toga gristi, no možete planirati da iduće godine to napravite češće.

Ne bojte se promjena

Možda ovoga ljeta imate potrebu nešto promijeniti te iskušati nešto novo i dosad neiskušano. Možda nešto od onoga što primjenjujete već jako dugo postaje ustajalo te želite smisliti kakav projekt sa svojim učenicima, ili im omogućiti da na nastavi više međusobno surađuju, ili imaju više praktičnoga rada. Možda ćete ovoga ljeta odvojiti nešto vremena da biste zamislili kako uspostaviti međuučeničku radionicu, prostor gdje će vaši učenici moći smišljati i ostvarivati svoje ideje udruženi u skupine istih ili sličnih interesa, ili ćete promisliti o novom rasporedu sjedenja i razmještaju stolova u vašoj učionici.

Možda niste umorni od rada u nastavi, možda ste jednostavno umorni od kolotečine u kojoj ste zapeli i načina na koji iz godine u godinu poučavate.

Donošenje novih zamisli u učionicu u idućoj godini može značiti trenutak ponovnoga paljenja vaše iskre i strasti prema poučavanju.

Neka vaš odmor bude pravi odmor

Na koncu, ovoga ljeta dopustite si predahnuti koliko god je to moguće. Provedite barem jedan tjedan bez ijedne pomisli na posao. Čitajte knjige i slušajte emisije koje nemaju nikakve veze s poučavanjem. Ako nekamo putujete, posao ostavite kod kuće. Poučavanje nije sprint nego maraton i potreban vam je odmor i oporavak. Promišljanje je bitno i potrebno je za njega odvojiti vrijeme tijekom ljetne stanke, no potrebno je također leći na plažu ili u dvorište i jednostavno se odmoriti. Taj će vam odmor omogućiti da budete još boljom učiteljicom i učiteljem kada se vratite na posao.

Stoga, ako ste danas na rubu rubova, u teškom nastojanju da održite posljednju iskru strasti prema poučavanju, znajte da niste sami. Zatim, promislite o tome što je bilo dobro te što možete učiniti da promijenite ono što nije. Na kraju, odspavajte.

Hvala vam na poslu koji ste tijekom protekle nastavne godine napravili.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice (iznimno) uređen i prilagođen, a izvorniku se može pristupiti na poveznici na kraju ove napomene  ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com