„Da, znamo! Oni stalno govore. No razgovori usmjereni na učenje uistinu su od iznimnoga značenja“, piše u najavi članka koji potpisuje učiteljica i autorica Elizabeth Mulvahill.
Članak Why Kids Need More Talk Time in the Classroom (Zašto je učenicima u učionici potrebno više vremena za govorenje) objavljen je na portalu WeAreTeachers.
Katkad, u svrhu upravljanja razredom, velik dio vremena nastojimo ovladati razinom buke; toliko da zaboravljamo kako je vrijeme za govorenje tijekom nastave bitna sastavnica učenja. Bolje reći, iznimno bitna.
U nastavku možete pročitati četiri razloga zašto je tako, a slijede i savjeti kako otvoriti prostor razgovorima i raspravama tijekom nastave.
1.) Vrijeme namijenjeno govorenju pomaže učenicima obraditi ono što su naučili.
Razmišljanje i razgovor o sadržaju pomaže učenicima uključiti nove informacije u ono što već znaju. Drugim riječima, dok izgovaramo i objašnjavamo pojmove naglas drugoj osobi, u našim se umovima učvršćuje ono što smo učili.
2.) Vrijeme namijenjeno govorenju omogućuje učenicima učenje jednih od drugih.
Čuti kako razredni kolega razmišlja o pojmovima ili kako se izražava o određenoj temi donosi dobrobiti onima koji uče. A katkad razgovor s prijateljem ili razrednim kolegom, umjesto govora pred cijelim razrednim odjelom ili odgovaranja odrasloj osobi, pruža osjećaj sigurnosti.
3.) Vrijeme namijenjeno govorenju potiče učenike na uporabu standardnoga jezika i stručnih izraza.
Da bi se stiglo do razine smislena akademskoga razgovora, potrebno je mnogo pokušaja i pogrešaka. Vrijeme namijenjeno govorenju naglas omogućuje učenicima uporabu posebnoga jezika te istraživanje tema koje se u pravilu ne javljaju izvan učionice.
4.) Vrijeme namijenjeno govorenju gradi i učvršćuje veze među učenicima.
Za većinu učitelja, stvaranje sigurnoga okružja u kojem će njihovi učenici moći učiti – jedan je od primarnih ciljeva. Dok vodimo učenike kroz vježbe usmenih jezičnih vještina u interakciji s drugim učenicima, omogućujemo učvršćivanje njihovih međusobnih odnosa te jačanje razredne zajednice.
Kako učitelji mogu stvoriti prostor za rasprave usmjerene na učenje:
Prema Maryellen Weimer, doktorici obrazovnih znanosti: „Učitelji imaju moć raspravama dati oblik i sadržaj.“
Drugim riječima, učitelji mogu planirati i primjenjivati konkretne strategije i ustroje usmjerene na govornojezični razvitak. Kada su učenici uključeni u svrhovito govorenje, uspostavljene su osnove za cjelovito učenje u područjima sadržaja.
Evo nekoliko savjeta:
■ Za svoje učenike postavite temelje tako što ćete uvesti i vlastitim primjerom učestalo potvrđivati njegovan i stručan jezik te akademsku razinu raspravljanja.
■ Eksplicitno poučavajte govorne vještine i pružite učenicima dovoljno mogućnosti da ih uvježbavaju i bruse.
■ Nemojte pasti u zamku postavljanja pitanja na koja su odgovori da ili ne. Postavljajte snažna pitanja koja rapiruju dublje odgovore. Oblikujte takva pitanja da učenici moraju obrazložiti ono što nude kao odgovor.
■ Stvorite okvire unutar kojih će učenici primijeniti i integrirati novo znanje. Primjerice, pitajte učenike kako bi i zašto određeno poimanje ili teoriju primijenili u konkretnoj situaciji.
■ Omogućite učenicima dodatna znanja (lekcije) te im ponudite literaturu kako bi imali temelje za dublje razgovore. Što učenici imaju više znanja o određenoj temi, to kvalitetnije mogu sudjelovati u raspravama.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ Elizabeth Mulvahill – jedna od urednica portala WeAreTeachers, poučavala je u razrednoj nastavi te vodila izvannastavne aktivnosti ■ SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama iz školstva i obrazovanja ■ izvornik: www.weareteachers.com ■