Iz stranih medija
■ ŠEST RAZLOGA ZAŠTO VOLIM BITI UČITELJICOM ■
Kada radite s djecom, ne možete se ne smiješiti
objavljeno: 3. travnja 2024.

„Šest je razloga zašto volim biti učiteljicom…“ kaže učiteljica-pripravnica razredne nastave Catherine HEMINGWAY iz Birminghama u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Članak Six reasons why I love being a teacher objavljen je na mrežnim stranicama Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Birminghamu u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Nosite li strast za poticanjem drugih i sklonost poučavanju djece i mladih?

Steknete li diplomu u području obrazovnih znanosti, otvara vam se mogućnost rada u nastavi koji može biti vrlo nadahnjujućim i nagraditi vas na mnogo načina. Učiteljski posao znači prenošenje znanja na mlađe naraštaje te utjecaj na njihov razvitak.

Lijepo je vidjeti djecu koja napreduju kako u obrazovnom smislu, tako i u ostalim aspektima svojih života, kako postaju odraslim ljudima i budućim građanima ove zemlje. Možda to uvijek ne uočavamo, ali svojim smo učenicima u pravilu uzori. Oni dolaze iz različitih životnih sredina, a katkad u svojim domovima nemaju uzor u koji bi se mogli ugledati, i tada u vama prepoznaju osobu kojoj se mogu obratiti za pomoć i vodstvo.

Učiteljski je posao ušao u žarište mojih interesa dok sam ocu pomagala u sportskim treninzima djece i mladih. Djeca koja bi u jutarnjim satima dolazila na treninge često su se mučila sa školskim obvezama. Nakon nekog vremena dobili bismo povratne informacije iz njihovih škola koje su bile vrlo ohrabrujuće – javljali su nam da su počeli napredovati u školskim postignućima na nastavi koju su imali u popodnevnim satima, nakon što su jutra proveli baveći se sportom. Zato je moj središnji projekt na završnoj godini studija tema kako jutarnja tjelovježba utječe na učenička obrazovna postignuća.

A ovo je šest razloga zašto volim učiteljski posao.

1.] SVAKO JE DIJETE RAZLIČITO

Brzo vam postane jasno da se djeca ne mogu strpati u kalupe – sportski tipovi, tihi, ambiciozni, povučeni… To ne ide tako. Svako dijete dolazi iz vlastita svijeta i shvatite da svako odrasta na svoj način. Otvaraju se prigode da im pružite potporu u njihovu odrastanju u obitelji i okružju iz kojega dolaze, u njihovoj interakciji s vršnjacima kao i u njihovim obrazovnim postignućima – samo trebate svakoga od njih osobno upoznati i individualno mu pristupiti.

Jedna se djevojčica mučila s čitanjem. Otkrila sam da voli mačke pa sam joj nabavila knjigu o mačkama, i ona je tu knjigu jako zavoljela! Otac joj je nakon toga počeo kupovati različite knjige o mačkama.

I druga djeca imaju posebne potrebe. Danas živimo u vremenu kada je svijest o tome veća nego prije. Kada sam ja bila učenicom, samo je nekoliko djece bilo prepoznato kao učenici s dodatnim obrazovnim potrebama. Danas je svijest o tome mnogo veća i u jednom je razrednom odjelu i po deset učenika s različitim potrebama kojima treba odgovarajuća potpora kako bi njihovo napredovanje bilo najbolje moguće.

2.] POUČAVANJE VAS POUČAVA

Jedna od osobitosti rada u razrednoj nastavi koju osobito volim jest poučavanje različitih nastavnih predmeta. Nikad nisam jedan predmet voljela više od ostalih, niti sam mu davala prednost pred drugima tako da mi je razredna nastava omogućila razvitak u svim predmetnim područjima koje poučavam. To nastojim prenijeti i svojim učenicima. Ne želim im stvoriti dojam da su dobri samo u jednom nastavnom predmetu.

Ujedno to znači da se nikad nisam umorila od nastavnoga programa te da svoje znanje u cijelom nizu područja unaprjeđujem iz dana u dan. Ne možete u svemu biti vrhunskim stručnjakom cijelo vrijeme, stoga se morate uvijek iznova uputiti u pojedino područje i proučiti ga prije negoli počnete poučavati svoje učenike.

Rad u nastavi također mi omogućuje zadržati visoko znanje o informacijsko-komunikacijskim tehnologijama s obzirom na njihovu neprestanu primjenu u školi. Primjerice, učenici ispite katkad pišu na iPadima što je od koristi jer im se ispiti tako čine manje zastrašujućima, a meni je olakšano to što podatke dobivam izravno, bez obrade korak po korak. Jedna od škola u kojoj sam radila tijekom prve godine učiteljskoga posla imala je čak 4D učionicu!

3.] UISTINU ČINITE RAZLIKU

Utječete i na pojedince i na cijele razredne odjele, no katkad taj utjecaj može biti takav da istinski mijenja učenikov život.

Tijekom jedne prakse odjelu u kojem sam radila pridružio se učenik iz jednog afričkoga plemena. Nije dobro govorio engleski te je komunicirao upirući prstom i služeći se rukama. Bio je 5. razred, no nastava govora i glasova dodijeljena mu je u odjelu s mnogo mlađom djecom što ga je jako uzrujavalo. Škola je tako uobičajeno postupala i on je naučio neke osnove, no nije bilo od veće pomoći zbog njegovih osjećaja. Počela sam s njim raditi jedan-na-jedan (u razdoblju kada sam bila pomoćnom učiteljicom u odjelu) i pritom bih osigurala da ono što ga poučavam bude na njegovu stupnju znanja, no istodobno povezano sa sadržajem redovite nastave (dok sam ju vodila), a ne tek kakva odvojena aktivnost.

Često je morao napustiti igralište jer je bio frustriran što ne može normalno komunicirati s razrednim kolegama tako da bih ga ja tada prihvatila i s njim vježbala čitanje. Svi ti maleni koraci imali su velik utjecaj tako da je njegova majka zatražila i dodatan rad s njim kod kuće. Do kraja moje prakse u toj školi, dva mjeseca kasnije, izgovarao je i pisao potpune rečenice te pokazao napredak u matematici.

Kada sam bila na odlasku, došao je do mene i pružio mi ruku te rekao: „Hvala Vam velika, gospođice!“ To je bilo tako lijepo!

4.] UČENICI NAS MOGU IZNENADITI

Kada radite s djecom, ne možete se ne smiješiti.

Izjave koje im padaju na pamet i koje izgovaraju, mogu vas zabaviti i iznenaditi. One su širokoga raspona, od toga da će vam reći da ste poput nečije majke, da ste jako mladi, preko toga da će vas pitati koliko djece imate iako vam je tek dvadeset godina, do onih koji će vam reći da vas vole i darovati vam čestitku ili crtež. Jedna bi mi učenica svaki put nakon nastave dala ocjenu s obrazloženjem – bez obzira na to je li joj se na nastavi svidjelo ili ne. No takva povratna informacija bila mi je uistinu vrlo korisnom jer mi je pomogla sagledati vlastito poučavanje te otkriti po čemu je bilo uspješno ili neuspješno.

Djeca su prilično otvorena i iskrena, ukupno gledajući, te sam dobila i mnogo pohvala (i ponešto kritika) na račun svoga odijevanja!

5.] SVAKI DAN JE RAZLIČIT

Kao što su djeca različita, a poučavamo i različite nastavne predmete, tako je i svaki dan različit.

Primjerice, možete raditi na međupredmetnom projektu o prašumama koji će uključiti znanja iz različitih nastavnih predmeta: materinskoga jezika i književnosti, prirodoslovlja, umjetnosti, zemljopisa i povijesti, no istodobno toga dana možete imati i roditelja-pomagača koji će djecu voditi na bazen ili pak možete imati i vanjski nadzor ili posjetitelja, primjerice sportsku agenciju ili neki trgovni centar koji žele govoriti o zdravim životnim navikama. Uključujemo se u događaje kakav je primjerice Međunarodni dan knjige, a u školi u kojoj sam prvo radila imali smo čak Dan matematike. Toga smo se dana svi odjenuli u brojke s kockice za bacanje te smo radili zabavne matematičke aktivnosti povezane sa stvarnim životom.

Matematika može biti nastavni predmet koji ili volite ili mrzite, no taj je dan uistinu pomogao u razumijevanju zašto je matematika korisna te je istinski produbio percepciju vrijednosti matematike.

6.] ŠKOLE SU ZAJEDNICE

Osnovne škole u pravilu su malene te svatko svakoga zna. Radite timski i međusobno se podupirete.

U većim osnovnim školama vidjela sam učitelje koji rade kao timovi, no ona učiteljica ili učitelj koji su, primjerice, najjači u jeziku i književnosti, ispituju sve napredne učenike u tome predmetu. Tako se učiteljske sposobnosti dalje jačaju, a učenici više napreduju.

Kako je riječ o zajednici, pomalo se gubi osjećaj poslovne sredine. Moj je osjećaj kao da sam se i sama ponovno vratila u školu te učimo jedni od drugih i od naših starijih kolega, mentora i voditelja. Dijeliš ideje ili radiš na njihovoj provedbi umjesto da se natječeš s drugima kako je to uobičajeno u nekim industrijama i poslovnim sredinama.

Taj se princip rasprostire po cijeloj ljestvici – od ravnatelja do pomoćnika u nastavi. Svatko ima vrijednu ulogu u školskoj zajednici.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene■ Catherine Hemingway, učiteljica-pripravnica u razrednoj nastavi ■ UJEDINJENO KRALJEVSTVO: School of Education and Social Work, Birmingham City University – mrežne stranice Fakulteta pedagogije i socijalnoga rada Sveučilišta u Birminghamu ■ izvornik: www.bcu.ac.uk ■