Iz stranih medija
■ MOTIVIRANJE UČENIKA ■
Mojim učenicima nije stalo…
objavljeno: 16. travnja 2023.

„Svako ponašanje šalje određenu poruku“, piše Elizabeth Pappas, srednjoškolska profesorica i sveučilišna predavačica odgovarajući na pitanje kolegice što učiniti kada su učenici nezainteresirani za nastavu, učenje i rad.

Članak Help! My Students Just Don’t Seem to Care objavljen je na portalu WeAreTeachers.

PITANJE:

Dragi WeAreTeachers,

pet godina radim u srednjoj školi i nije lako. Moji učenici ne pišu domaće zadaće. Na nastavi su nezainteresirani, katkad prekidaju nastavu razgovarajući međusobno. Radim prema zadanom nastavnom programu. Program je korektan, ali nije osobito poticajan. Profesorica sam španjolskoga jezika i zaista im želim prenijeti vrijednosti višejezičnosti, ali izgleda da im jednostavno nije stalo. Nastavu vodim s jednim kolegom, timski. On je nov u nastavnome poslu te se osjeća jednako kao i ja. Kako da takvu situaciju preokrenemo u nešto pozitivno i afirmativno?

Vaša

Uistinu mi je stalo

ODGOVOR:

Draga Uistinu mi je stalo,

zahvaljujemo na vašoj iskrenosti vezanoj uz učeničku motivaciju i (ne)uključivanje u nastavu, kojima svjedočite. Iako je vidljiva vaša uznemirenost takvom situacijom, jednako je vidljiva i vaša želja da se promijeni stanje nezainteresiranosti i malodušja. Pritom veliku ulogu ima vaše stanje uma, a sama spoznaja da imate moć nešto promijeniti u okružju namijenjenu učenju – velika je vrijednost.

Također, s vama je kolega kojemu vjerujete i koji dijeli vaše iskustvo. Takva okolnost, u kojoj postoji suradnički partner od povjerenja, pomoći će vam suočiti se s izazovima jer uvijek imate snažnu potporu i mogućnost izražavanja svojih osjećaja i doživljaja.

Postoje pristupi koji će vam pomoći osloboditi učenike apatije i nezainteresiranosti na nastavi [poveznica upućuje na članak na engleskome jeziku, nap.]. Vjerujemo da bi vam ideje iznesene u članku na koji smo upravo uputili mogle pomoći u zbližavanju s učenicima te poticanju motivacije i uključivanja u nastavu.

Svima nam je jasno da svako ponašanje šalje određenu poruku odnosno ima određeno značenje. Od pojedinca do pojedinca, uzroci mogu biti različiti: nesigurni uvjeti u kojima učenik živi, pretrpljene traume, vršnjački pritisci ili nešto drugo. Bez obzira na to što ćete otkriti o svojim učenicima, povezivanje rasplamsava duh. Malo po malo, jedan osmijeh, jedan pozdrav, zapažanje (i bilježenje) tko je na nastavi, a tko je izostao te iskreno zanimanje za drugu osobu (svog učenika ili učenicu) put je do učvršćivanja veza i odnosa.

Dakle, kako pokazati da vam je do nekoga stalo? Možda biste mogli odvojiti pet minuta pa na papir zapisati što sve činite kako biste mladim ljudima s kojima radite pokazali da vam je stalo.

POVEZNICA

Još je jedan način da umanjite nezainteresiranost i potaknete znatiželju. Sastoji se u tome da svojim učenicima omogućite prostor za preuzimanje odgovornosti kao i vodstva u pojedinim dionicama nastave te izbora po pitanju smjera nastavnoga procesa. Zapitajte se postoji li na vašoj nastavi mogućnost izražavanja učenikovih interesa i težnja? Postoje li autentične situacije u kojima će moći primijeniti znanje španjolskoga jezika te se kreativno izraziti?

Govornica na platformi TED’s Talk Rita Pierson ističe moć učiteljsko-učeničkoga povezivanja. Kaže: „Svako dijete zaslužuje prvaka: odraslu osobu koja nikad neće odustati od njih, koja će razumjeti moć povezivanja te ustrajati na tome da postanu najbolji što mogu biti.“

Želim vam da sačuvate svoju strast za promicanjem višejezičnosti. Osigurajte si dovoljno vremena kako biste svoje učenike eksplicitno uputili na spoznajne dobrobiti učenja stranoga jezika, uključujući dobrobit usmjerene pozornosti te obavljanja različitih poslova. Sposobnost višejezičnosti također znači širenje obzora i gledanje na stvari s različitih gledišta.

Izgradnja međukulturalnih veza zahtjev je današnjice. Zar ne? Nije potrebno mnogo da cijelim bićem odgovorimo: Da.

………………………

Kakvo je vaše iskustvo s motiviranjem učenika? Jeste li se susreli s učenicima koji ne mare, kojima nije stalo? Što tada učiniti? Svoje doživljaje, razmišljanja i iskustva možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen i dopunjen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ Elizabeth Pappas – učiteljica, sveučilišna predavačica, autorica i savjetnica u obrazovanju ■ SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama iz područja školstva i obrazovanja ■ izvornik: WeAreTeachers