Iz stranih medija
■ POTAKNITE USPJEH SVOJIH UČENIKA VISOKIM OČEKIVANJIMA ■
Zadržite visoka očekivanja
objavljeno: 11. ožujka 2024.

Učenicima se vaše odluke neće uvijek svidjeti niti će razumjeti zašto ih potičete više negoli oni to žele. No, to može biti znak velikih učitelja: prepoznavanje učenikovih mogućnosti i poučavanje na način da njihov potencijal raste i cvjeta.

Članak Supporting Student Success with High Expectations objavljen je na na mrežnim stranicama Trevor Muir 29. veljače 2024.

U srednjoj mi je školi materinski jezik predavala profesorica za koju sam mislio da me ne podnosi.

Bila je prema meni vrlo stroga i nije prihvaćala ni najmanje zrnce nepoštivanja. Redovito me zadržavala na dopunskoj nastavi kako bih se bavio onim sadržajima koji su mi na redovitoj zadavali muke, a nakon takvih produljenih boravaka često bih kući odlazio s dvostruko više domaće zadaće od drugih učenika. Ne dao Bog da sam upotrijebio pogrešan glagolski oblik ili se zabunio u pisanju točke sa zarezom. Bila je zahtjevna, nepopustljiva, i meni najmanje omiljena profesorica.

Dvadeset godina kasnije, pišem, objavio sam tri knjige, gajim duboku ljubav prema čitanju i pisanju te se kunem da velik dio toga dugujem upravo toj profesorici. Ona je u meni nešto prepoznala te je znala da se to može potpuno razviti samo ako me izloži neprekidnim visokim očekivanjima. Ni dar, ni urođena sklonost pisanju ne bi bili dovoljni na putu do uspjeha da su izostali rad i usavršavanje.

Značenje visokih očekivanja

Kao učenik 3. razreda srednje škole nisam osobito cijenio nastavne pristupe svoje profesorice. Ona prema meni nije bila stroga zato što bi ju strogost radovala (zapravo, siguran sam da bi radije otišla kući negoli nakon redovite nastave ostajala sa mnom), već zato što imati visoka očekivanja od svojih učenika i zatim ih podupirati u ostvarivanju tih očekivanja jest ono što vodi do uspjeha. Ili, riječima izumitelja Charlesa Ketteringa: „Visoka postignuća uvijek se ostvaruju u okviru visokih očekivanja.“

Istraživanje koje je provelo Obrazovno istraživanje i vrednovanje pokazuje snažnu povezanost između visokih očekivanja i obrazovnog uspjeha. U biti, spuštanje ljestvice očekivanja učenicima ne donosi dobrobit, nego, zapravo, kvari njihov uspjeh.

Visoka očekivanja zahtijevaju potporu

Međutim, imati visoka očekivanja od svojih učenika, jedna je stvar, a dati im potporu, druga. Nije dovoljno samo zadržati visoke kriterije za učenikov rad i ponašanje; učitelj učenicima mora osigurati potporu kako bi oni dosegnuli te kriterije.

Evo nekoliko načina pružanja takve potpore:

Gradite odnose

Učenici će biti skloniji napredovanju u uvjetima u kojima njihovi učitelji u njih iskreno vjeruju. Osvrćući se na rad svoje srednjoškolske profesorice, iako nisam volio ni dodatnu zadaću, ni dodatnu pozornost, smatram da sam oduvijek znao da ona to čini jer prepoznaje moj potencijal. Znajući njezine namjere, bio sam spreman učiti.

Istraživanja Yeagera i Cohena zaključila su da su učenici spremniji na poduzimanje dodatnoga koraka u obrazovanju kada kritičke primjedbe svojih učitelja percipiraju kao iskrenu težnju da im pomognu. Zbog toga uspostavljanje povezanosti s učenicima ima toliku vrijednost. Od planiranja zabavnih aktivnosti, do upoznavanja svojih učenika i jednostavnoga svakodnevnoga pozdrava na vratima učionice, odnosi koje gradite isplatit će vaše uloge i učenički rad.

Učiteljica i autorica Zaretta Hammond idealnoga obrazovnoga radnika zove „toplim zahtjevateljem – onim koji je usredotočen na izgradnju snažnih odnosa s učenicima i koji se zatim oslanja na taj izvor povjerenja kako bi pozornost učenika zadržao usmjerenom na visoke kriterije, a učenike duboko uključene u sadržaje učenja“.

Moramo biti topli zahtjevatelji.

♦ Budite kritični, ali i hvalite

Zbog kritičnosti povratnih informacija, održavanje visokih očekivanja katkad može djelovati kao cjepidlačenje ili dovođenje do preopterećenosti. Potrebna je konstruktivna kritična povratna informacija, no manja je mogućnost da će polučiti rezultate ako ju ne prate pohvala i afirmativna poruka. Zbog toga bismo trebali pratiti ustroj 5-1: Za svaku kritiku koju učenicima upućujete nastojte u njima prepoznati pet pozitivnih stvari te ih izvijestiti i o njima. Katkad taj omjer nije savršen, no prati spoznaje psihologa Ricka Hansona koji kaže da je ljudski mozak poput čička za negativne povratne informacije i teflona za pozitivne. Učenici se lako mogu obeshrabriti i ugasiti zbog negativnosti koje utječu na njihov mozak te je stoga bitno uputiti im afirmativne poruke kako bi postali receptivniji za konstruktivne kritike.

♦ Redovito govorite o mentalnom sklopu usmjerenom na rast

Sveučilišna profesorica i autorica Carol Dweck kaže: „Kada se učenici osjećaju glupima, rješenje nije u tome da im govorimo da su pametni nego u tome da im pružimo osjećaj kako je i jedno i drugo nebitno za postizanje uspjeha.“

Pravi uspjeh dolazi iz vježbe i upornosti. Jedna od naših edukatorskih uloga jest u tome da kod svojih učenika jačamo mentalni sklop usmjeren na rast pomažući im spoznati da je napredak moguć ako nastave s radom i izazovima. Kada vam, zbog vašega ustrajavanja na visokim očekivanjima, učenici uzvrate neizbježnim otporom, podsjetite ih da je to zato što vjerujete da je napredak moguć. S njima podijelite i rezultate istraživanja koje kaže da, ako vjeruju u to, veća je mogućnost da će uistinu rasti i uspjeti.

Visoka očekivanja vas neće učiniti njihovim stalnim omiljenim učiteljem

Učenicima se vaše odluke neće uvijek svidjeti niti će razumjeti zašto ih potičete više negoli oni to žele. No, to može biti znak velikih učitelja: prepoznavanje učenikovih mogućnosti i poučavanje na način da njihov potencijal raste i cvjeta.

To može značiti da ste zahtjevniji od onoga kakvim same sebe vidite. To može značiti i zadržavanje na nastavnoj jedinici dulje od onoga što bi učenik poželio. A to može značiti i da učenik s darom pisanja ostaje na dopunskoj nastavi više nego želi.

Sve se svodi na namjere i motivacije koje će vaše učenike poticati na uspjeh. U redu je ako to katkad znači da ne osjećate da vas učenici vole. No, ako su imalo poput mene, voljet će vas koji korak kasnije.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: trevormuir.com