Iz stranih medija
■ MEĐULJUDSKI ODNOSI ■
Zdravi sukobi poboljšavaju međuljudske odnose
objavljeno: 24. studenoga 2023.

Sukobe ne treba izbjegavati. Treba naučiti kroz njih prolaziti. Na tom putu dolazi do pročišćenja, dubljega povezivanja i istinskoga sklada. Stvari postaju onakve kakvima nikad prije nisu bile. Iz sukoba se uči i o sebi, i o drugima. Ako ih se ne bojimo, ako smo prisutni dok kroz njih prolazimo, na njima ćemo svakako rasti. Kada je zdrav, sukob donosi pozitivne plodove koji su osnova za nešto lijepo, trajno i neraskidivo.

O jednom sukobu u školi u kojoj radi u današnjem članku svjedoči i učitelj i autor Trevor Muir. Iako je na trenutke izgledalo da razdoru nema kraja, jedna mudro vođena sjednica i jedan mudri i osviješteni ravnatelj pomogli su da svi oni koji su sukobom bili zahvaćeni iziđu zadovoljniji i snažniji negoli su bili prije razmirica koje su ih preplavile i danima nosile u svom vrtlogu.

Trevor Muir kaže:

Sukob među zaposlenima ne mora biti nešto nepopravljivo. Iz svoje tvrdoglavosti, kao i događaja koji su slijedili, naučio sam da – ma kako razdor bio velik, može biti i iscjeljujući.   

Članak The Reality of School Staff Conflict objavljen je na na mrežnim stranicama Trevor Muir 5. listopada 2023.

Jednom sam zajedno s još nekoliko kolegica i kolega došao na ideju da bi bilo zgodno  petkom popodne posljednjih 30 minuta nastave učenike izvesti van kako bi odigrali partiju ultimate frizbija. Nakon brojnih ispita kojima je bio ispunjen tjedan, pomislili smo da bi to bio prikladan način da proslavimo završetak takva tjedna.

Međutim, jedna je profesorica matematike rekla kako ima nekoliko učenika koji upravo u petak popodne moraju nadoknaditi ispite, i nije samo do toga što će propustiti igru na otvorenom, nego bi za njih moglo biti demotivirajuće pisati ispit dok se njihovi prijatelji vani igraju.

Meni je, naravno, bilo potpuno jasno o čemu se radi te sam otkazao igru frizbijem.

Ponijela nas je ideja i potpuno smo zanemarili što ćemo time priuštiti drugima

Zapravo, to nije bilo ni blizu istini. Smatrali smo da nije u redu da cijela škola ispašta zbog primjedbe jedne profesorice. Izveli smo učenike van uz misao: „Prijeći će preko toga.“

Međutim, nije prešla, a odluka koju smo donijeli izazvala je među profesorima i zaposlenima u školi velik razdor. Jedni su profesori stali uz nju, a drugi uz nas. Najprije sam mislio da je jadna. Ono, „sama si kriva, žao mi je što si propustila zabavu“. No u sebi sam morao priznati da su i profesori koji su vodili igru frizbijem također podosta jadni. U zbornici se hladno slijegalo ramenima, ogovaralo te šaputalo po hodnicima, a razdor je postajao sve veći. Konačno, naš je ravnatelj sazvao sjednicu kako bismo razriješili nastalu situaciju.

Tada sam naučio da nije riječ samo o nečijoj sitničavosti. Očiju prepunih suza, kolegica iz matematike objasnila je koliko se necijenjenom osjeća zbog svega što se dogodilo. Rekla je da to nije prvi put da joj se, kao kolegici, odbija njezin opravdan zahtjev. Nastavila je: „Osjećam da sam etiketirana kao mrtvo puhalo koje kvari zabavu, ali nisam imala izbora. Moji su učenici morali pisati te ispite.“ I zatim je rekla nešto što me pogodilo: „Znam da nisam jedna od omiljenih zabavnih profesorica. No smatram da to što se dogodilo nije bilo u redu.“

Odjednom sam shvatio kako je moj ego prouzrokovao štetu (vjerujem da ste, čitajući o ovom događaju, to već i sami shvatili). Taj trenutak ranjivosti i potreba da podijeli svoje osjećaje doveli su do toga da shvatim da smo zabrljali. Ponijela nas je naša odlična ideja i potpuno smo zanemarili što ćemo time prirediti drugima. Osobito toj kolegici. Od toga trenutka ravnatelj nas je kroz razgovor vodio prema točki pomirenja. Ispričali smo se i porazgovarali kako takve trenutke ubuduće izbjeći.

Naučili smo jedni druge bolje slušati

Ne volim se prisjećati toga događaja. Ne volim svoje tadašnje neznanje, a – usuđujem se reći – i sebičnost, koji su doveli do toga da naša kolegica preispituje sebe vrijedi li uopće kao profesorica. Umjesto da smo pristali na kompromis ili jednostavno promijenili plan jer nije bio provediv, mi smo kolegicu počeli etiketirati kao beskorisnu. A kada se nekomu previše lijepe etikete, odjednom tî ljudi i sami počnu u to vjerovati. Katkad i iznemognu te se počnu ponašati u skladu s etiketom koju su dobili. Ne kažem da je tako bilo s kolegicom iz matematike, nego je to istina koju sam prepoznao u vlastitu životu.

Bilo kako bilo, taj trenutak, taj sukob, doveo je do pročišćenja u našem kolektivu. Prolazeći kroz razdor i izašavši na drugu stranu, nekako smo se svi povezali. Više smo poštivali jedni druge. Neki od nas postali su poniznijima. Naučili smo se bolje slušati, kako se ophoditi jedni prema drugima prije negoli pretpostavljanja odu predaleko te smo istinski poboljšali svoje znanje o timskom radu. Sukob među zaposlenima ne mora biti nešto nepopravljivo. Iz svoje tvrdoglavosti, kao i događaja koji su slijedili, naučio sam da – ma kako razdor bio velik, može donijeti iscjeljenje.

Trinaest odrednica održavanja sukoba zdravim, a ishoda pozitivnim i iscjeljujućim

Evo nekoliko načina koje sam usvojio tijekom godina, a koji pomažu da sukobi među zaposlenima ostanu zdravi, a ishodi afirmativni:

1. ] POTIČITE OTVORENU KOMUNIKACIJU

Stvarajte okružje u kojem će se svi članovi zajednice osjećati dovoljno sigurnima da mogu otvoreno izraziti svoje misli i zabrinutosti. Stvaranje takva okružja počinje s ravnateljem i vodstvom škole, no doprinose mu i učitelji, profesori i nastavnici. Potičite aktivno slušanje i komunikaciju ispunjenu međusobnim poštovanjem.

2. ] USPOSTAVITE JASNA OČEKIVANJA

Postavite očekivanja vezana uz ponašanja i postupanja unutar tima. Odredite prihvatljive granice te smjernice za konstruktivno rješavanje sukoba.

3. ] PROMIČITE KONSTRUKTIVNE POVRATNE INFORMACIJE

Potaknite članove tima da jedni drugima osiguraju povratne informacije na konstruktivan način ispunjen poštovanjem. Povratne informacije moraju biti usredotočene na ponašanja i rezultate, ne na osobne atribucije.

4. ] PREPOZNAJTE SÂM KORIJEN SUKOBA

Kada se pojavi sukob ili razmirica, umjesto da se usredotočite na simptome, zajedno poradite na pronalaženju samog korijena sukoba. Kada smo čuli kolegicu iz matematike kako s nama dijeli svoje misli na sjednici koja je upravo u tu svrhu bila sazvana, shvatili smo o čemu se radi, što se nalazi u temelju nastale situacije te smo pronašli učinkovito rješenje.

5. ] PRONAĐITE DODIRNE TOČKE

Potaknite jedni druge na prepoznavanje zajedničkih ciljeva i interesa kako biste pronašli zajednički jezik. Naglasite da je svima krajnji cilj uspjeh tima i ustanove.

6. ] AKO JE POTREBNO, POZOVITE POSREDNIKA

Ako se sukob nastavi, razmislite o pozivanju neutralne osobe koja će olakšati raspravu i pomoći u pronalaženju rješenja, dovoljno pravednoga i prihvatljivoga za sve sudionike. U našoj je školi u toj ulozi naš ravnatelj bio pravi heroj, no to može biti i bilo koja osoba među profesorima i drugim osobljem.

7. ] UČVRŠĆUJTE POVJERENJE I POŠTOVANJE

Unutar tima gradite povjerenje i poštovanje tako što ćete svakom članu priznati stručnost i postignuća koji mu pripadaju. Kada postoji povjerenje, sukobi se rješavaju mnogo lakše i učinkovitije.

8. ] USREDOTOČITE SE NA RJEŠENJA, NE NA OKRIVLJAVANJA

S okrivljavanja pojedinaca fokus pomaknite na pronalazak rješenja. Potičite mentalni sklop usredotočen na rješenja i na korake koji su pred vama umjesto onaj koji ostaje zarobljen na pogreškama iz prošlosti.

9. ] USVOJITE VJEŠTINE RJEŠAVANJA SUKOBA

Proučite građu i izvore na temu rješavanja problema kako biste stekli neophodne vještine konstruktivnoga upravljanja sukobima.

10. ] NJEGUJTE REDOVITE KRATKE SASTANKE

U raspored uvrstite kratke sastanke kako biste provjerili postoji li kakav tinjajući sukob, ažurirali podatke i aktivnosti te čuli postoje li kakve zabrinutosti o kojima treba razgovarati. Pravodobna otvorena komunikacija može spriječiti razvijanje i pogoršavanje sukoba.

11. ] PREPOZNAJTE RAZLIČITE POGLEDE I UVIDE

Prepoznajte vrijednost u različitim pristupima i shvaćanjima unutar tima, uz potpuno razumijevanje da različiti pogledi doprinose bogatijim raspravama i kvalitetnijem donošenju odluka.

12. ] ZABILJEŽITE ODLUKE I DOGOVORE

Tijekom rasprava koje se bave rješavanjem sukoba postignute dogovore dokumentirajte kako biste osigurali jasnoću i pouzdanost. Bilježenje pomaže spriječiti buduće nesporazume.

13. ] SLAVITE RJEŠENJA

S članovima tima slavite uspješno razriješene sukobe jer tako osnažujete ulogu suradnje, komunikacije te prolaženja kroz izazove.​

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice uređen i prilagođen, a izvornik možete pronaći na poveznici na kraju ove napomene ■ Trevor Muir, učitelj i autor koji na svojim mrežnim stranicama objavljuje pod motom: Vjerujem da svaki učenik ima potencijal za nešto veliko. I vjerujem da svaki učitelj ima mogućnosti otključati taj potencijal.SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: trevormuir.com