Iz stranih medija
■ MOJI POČETCI U PROJEKTNOJ NASTAVI ■
Kako je projektna nastava odredila moj učiteljski put
objavljeno: 17. prosinca 2023.

„Od treće godine rada u nastavi počeo sam pomagati kolegicama i kolegama da se na putu motiviranja i uključivanja svojih učenika i učenica u istinski rad, i sami posluže projektnom nastavom. Od vođenja radionica do otvaranja vrata svoje učionice u svrhu nastavnoga laboratorija, uživao sam ljudima pružati pomoć u njihovu otiskivanju na vlastito putovanje.“

Riječi su to američkoga učitelja i autora Trevora Muira o projektnoj nastavi, za koju utvrđuje i ovo:

„U svojoj osnovi, projektna nastava znači dodjeljivanje smisla učeničkom radu. Nije riječ o pomodnom edukacijskom trendu kao što su mnogi drugi slučajevi novih izraza i složenica, često ispisanih akronimima, koji dolaze i odlaze. Poučavanje utemeljeno na projektu jednostavno je poučavanje koje je svjesno ljudske želje da se problemi rješavaju. Učenike vodi rad ispunjen smislom. A kada je tako, učenik se pokreće na dubljoj razini, snažnije zaranja u materiju te razvija vještine koje će mu cjeloživotno biti od koristi.“

Članak Becoming a Project Based Learning Teacher objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir | 8. prosinca 2023. |

Želim vam ispričati o ključnome dijelu svojega učiteljskoga puta.

Davne 2011. godine počeo sam tražiti svoj prvi posao u nastavi. U to je vrijeme u mojem gradu za učitelje i profesore bilo malo otvorenih radnih mjesta. Na natječaj za profesora engleskoga jezika i povijesti u prosjeku se prijavljivalo 400 pristupnika. Stoga sam, usudio bih se reći, bio pomalo očajan. Čak sam posjetio sajam poslova vođen idejom da se iz Michigana preselim na arktičku Aljasku ne bih li tako dobio učiteljski posao!

I zatim, pri kraju mojega studentskoga stažiranja, mentor mi je javio kako jedna škola u blizini traži učitelja društvene skupine predmeta u devetom razredu. Jedina je kvaka bila u tome što nije riječ o potpuno uobičajenoj srednjoj školi. U opisu posla pisalo je ovako: „Naša je škola poznata po tome da provodi projektnu nastavu. Pristupnici moraju biti upoznati s projektnom nastavom i zainteresirani za nju.“

Trenutak istine: Uopće nisam znao što je to projektna nastava.

Ali uistinu sam želio dobiti posao u nastavi pa sam počeo čitati sve što je bilo dostupno o projektnoj nastavi te sam se prijavio na natječaj. Dobio sam preporuku od svake malo utjecajnije osobe koju sam tijekom studija susreo, pripremao sam se do iznemoglosti za razgovor za posao i – uspio sam.

Učiš kako poučavati na način koji ti do tada nije bio poznat

No, sad slijedi teži dio. Morao sam naučiti kako poučavati na način koji se razlikovao od onoga u kojemu sam odrastao. Odrastajući, većina se moga iskustva vezana uz školu mogla definirati kao stjecanje i zadržavanje znanja. Projekti su uvijek dolazili nakon što je nastavna jedinica već bila odrađena, a ja bih većinu posla redovito prepuštao drugim učenicima, osobito zato što sam vrstan rezultat na ispitu iz određene nastavne jedinice mogao ostvariti i bez sudjelovanje u projektu.

No, došavši na svoje prvo radno mjesto, morao sam naučiti kako poučavati na način da učenje bude uključeno u projekte. Projekt više nije nešto što dolazi nakon što se učenje već dogodilo, kao primjerice izrada modela vulkana nakon što je nastavna jedinica o vulkanima već obrađena. Umjesto toga, problem izložen pred učenicima treba postojati cijelo vrijeme, motivirajući ih i potičući na rad. A to podrazumijeva autentične rokove, suradnju, učenička propitivanja te katkad kontrolirani kaos. Kao nov učitelj koji pokušava saznati kako voditi nastavu, morao sam iskoračiti iz svoje zone udobnosti. Moji prvi projekti nisu bili bombastični, a ako želim biti potpuno iskren, nisu bili ni osobito obrazovno uspješni. Takav oblik nastave zahtijeva krivulju učenja.

Učenici su rasli i učili

Međutim, vrijednosti takva oblika poučavanja počeo sam uočavati u drugim aspektima. Moji su učenici na nastavu dolazili s entuzijazmom. Rješavanje problema bilo im je od većega značenja od pukoga dobivanja ocjena. Djeca su istinski surađivala, svoj rad pred publikom predstavljala bez ustručavanja te mukotrpno radila kako bi stigla do cilja. To su bili potpuno uobičajeni srednjoškolci koji su radili na načine o kojima, dok sam i sâm bio srednjoškolcem,  nisam mogao ni sanjati.

Kako sam kao učitelj rastao i postao sve vještiji u oblikovanju projekata, uskoro je uslijedio i obrazovni uspjeh. Moji su učenici na standardiziranim ispitima postizali jednako dobre rezultate kao i učenici u školama koje nisu provodile projektnu nastavu, no ujedno su razvijali i temeljne vještine. [O temeljnim vještinama možete pročitati i ovdje.] Ono što je u svemu tome zanimljivo jest to da, iako sam poučavao u okviru nastave utemeljene na projektima, i dalje sam upotrebljavao „tradicionalne“ najbolje prakse koje sam naučio od kolega i svojih učiteljskih mentora. Ti su pristupi sada bili ispunjeni smislenim radom. I dalje sam svojim učenicima davao izravne upute i dodjeljivao tihi rad, no učenici su pritom bili snažnije povezani sa svojim aktivnostima jer su pred sobom imali problem koji treba riješiti, projekt u koji se žele uključiti.

Zaljubio sam se u takav oblik poučavanja

Dakle, to je bio moj put u projektnu nastavu. Obožavam ju. Obožavam taj način poučavanja. Jer, u svojoj osnovi, projektna nastava znači dodjeljivanje smisla učeničkom radu. Nije riječ o pomodnom edukacijskom trendu kao što su mnogi drugi slučajevi novih izraza i složenica, često ispisanih akronimima, koji dolaze i odlaze. Poučavanje utemeljeno na projektu jednostavno je poučavanje koje je svjesno ljudske želje da se problemi rješavaju. Učenike vodi rad ispunjen smislom. A kada je tako, učenik se pokreće na dubljoj razini, snažnije zaranja u materiju te razvija vještine koje će mu cjeloživotno biti od koristi.

Pomaganje drugim učiteljima da se i sami otisnu u takvu nastavu

Od treće sam godine rada u nastavi kolegicama i kolegama počeo pomagati da se na putu motiviranja i uključivanja svojih učenika i učenica u istinski rad i sami posluže projektnom nastavom. Od vođenja radionica do otvaranja vrata svoje učionice u svrhu nastavnoga laboratorija, uživao sam ljudima pružati pomoć u njihovu otiskivanju na vlastito putovanje. Protekle sam godine tražio načine kako projektnu nastavu dodatno približiti i rasvijetliti. Ta su nastojanja svoj vrhunac doživjela u oblikovanju nove mrežne stranice epicPBL.com.

Izvori i građa za projektnu nastavu

Na stranici možete preuzeti besplatne materijale za planiranje i vođenje projekata. Uključeni su i videozapisi koji će vam pomoći u razumijevanju i vođenju projektne nastave u vašoj učionici. Možete pogledati i mrežni tečaj projektne nastave koji ondje nudim, kao i druge mogućnosti uspostavljanja kontakta.

Nastajanje stranice za mene je svojevrstan projekt, na kojem i dalje radim. Redovito dodajem nove materijale, uključujući i potpuno isplanirane projekte (idućega tjedna stiže cijeli jedan bunt). Radim u vjeri da stranica može postati napajanje za svakoga učitelja koji teži pronaći načine motiviranja i uključivanja učenika u smislen rad, kao i dodatnoga zaljubljivanja u ono što rade.

To je upravo ono što je meni značila projektna nastava. Ne mogu više zamisliti nastavu bez pokretačkih faktora ispunjenih smislom izravno uključenih u čin učenja. Zbog toga moja ljubav prema poučavanju raste iz dana u dan.

Ako budete imali prigodu posjetiti moju stranicu, molim vas, javite mi kako vam se čini. Osjećam nervozu dok ju otvaram javnosti, no, kao i uvijek, kada u nešto vjerujete i smatrate vrijednim, dijeleći to sa svijetom, osjećaj je ipak jako dobar.

 ■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ Trevor Muir, učitelj i autor koji na svojim mrežnim stranicama objavljuje pod motom: Vjerujem da svaki učenik ima potencijal za nešto veliko. I vjerujem da svaki učitelj ima mogućnosti otključati taj potencijal.SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: trevormuir.com