Iz stranih medija
■ DOBROBITI IGRE U NASTAVI ■
Nečujna loptica
objavljeno: 2. lipnja 2023.

„Je li igra nečujnom lopticom nešto najbolje što u učionici možete primijeniti? Svakako je mnogo više od onoga što bi poneki kritičar na prvi pogled mogao pomisliti, da je riječ o tek jednoj površnoj, ne osobito vrijednoj igri…“, stoji u današnjem članku.

Igre donose mnoge vrijednosti u nastavu, ali to vrijedi samo za one učiteljice i učitelje koji spoznaju njihove vrijednosti te koji se i sami vole igrati. Ako niste skloni igri, manja je vjerojatnost da ona uistinu zaživi u vašoj učionici te da donese željene rezultate. Tada je bolje da se usredotočite na druge nastavne pristupe odnosno na one koji vama kao osobi i kao učiteljici/učitelju više odgovaraju.

U nastavku možete pročitati o vrijednostima igre nečujnom lopticom i dobrobiti koju ona donosi.

Članak Is Silent Ball the Best Classroom Management Tool You Never Knew Existed? objavljen je na portalu WeAreTeachers.

Jeste li se ikad igrali šutljivom ili nečujnom lopticom? Ako jeste, tada vam je jasno zašto je ta igra vrhunsko sredstvo za upravljanje razredom. Ako niste, poslušajte odnosno pročitajte što vam ona može donijeti. Vjerovali ili ne, može vam doslovce promijeniti život u učionici!

Upute za igru šutljivom lopticom vrlo su jednostavne. Potrebna vam je jedna mekana loptica koju će učenici dodavati jedno drugom.

Učenici mogu stajati u krugu, sjediti na podu ili na klupama. Dvije su glavne upute:

1.] Ne smiju ispustiti lopticu.

2.] Moraju ostati tiho.

Ako učenik ispusti lopticu, izlazi iz igre. Igra se nastavlja sve dok ne dođete do pobjednika. To je onaj učenik ili učenica koji nisu ispustili lopticu te koji nisu izustili ni glasa.

Iako može na prvi pogled zvučati banalnom, ova igra to nikako nije.

Slijedi pet razloga zašto je igra nečujnom lopticom toliko dobra te na jednostavne i moćne  načine utječe na dobrobit razredne zajednice.

1. Učenici uče kako ostati u tišini

U središtu igre je postizanje tišine i nečujnosti pa je igra savršena za one trenutke ili razdoblja kada su vam potrebni smirenost i tišina. Ona istodobno zorno pokazuje koliko se ljepote i zabave može postići u potpunoj tišini. Pritom se jačaju umijeća povezivanja drugim, neverbalnim sredstvima komunikacije što posebno osnažuje osjećaj povjerenja među učenicima, ali i samopouzdanja. Svoje ćete učenike moći doživjeti u sasvim novom svjetlu, a i oni će imati tu mogućnost pri međusobnom doživljavanju, ali i samospoznaji i stjecanju povjerenja u sebe i vlastite sposobnosti i snage. Ne moram vam ni spominjati koliko se mogućnosti otvara za učenike koji su po naravi šutljiviji i manje skloni verbalnu izražavanju.

Učenici toliko uživaju u igri nečujnom lopticom da će učiniti sve samo kako bi se mogli igrati. Možete igru odigrati u bilo kojem razdoblju nastave. Primjerice, možete ju ostaviti za kraj nastave, prije negoli učenike pustite kućama. Kažete li im da će na kraju igrati šutljivu lopticu, vidjet ćete kojom će brzinom spakirati stvari i počistiti učionicu ne bi li im ostalo što više vremena za igru.

2. Razvija fine motoričke vještine

Da biste u igri bili uspješni, morate biti brzi i spremni prihvatiti lopticu koja leti u vašem smjeru, osobito kada nema usmenog upozorenja. Učenici se služe koordinacijom ruka-oko te razvijaju svoju spretnost pri hvatanju loptice nastojeći da im ne pobjegne i da ju ne ispuste. Upotrijebite li lopticu manje veličine, učenici će razvijati hvat ruke te sposobnosti bacanja i spremnosti da uhvate loptu. S obzirom na to da je loptica mekana, mogućnost ozljeđivanja svedena je na minimum.

Učite učenike da se uvijek igraju u skladu s prostorom i trenutkom u kojem se nalaze. Ova se igra događa tišini tako da je sastavnica buke već u njezinu temelju potpuno isključena. Netko je s loptom spretniji, netko manje spretan, ali uvijek težite za tim da na popisu ostvarenja (ciljeva igre) na prvome mjestu ne bude spretnost, motorička vještina (ne treba ju ni zanemariti, ali neka vas ne vodi misao o njezinoj vrijednosti povrh drugih vrijednosti), nego ugoda, zabava i zajedništvo koji se pri igranju oslobađaju i povezuju sve sudionike igre.

3. Stvara se ugodno suradničko razredno ozračje

Učenicima možete dati uputu da lopticu trebaju uputiti i onim učenicima s kojima su manje u kontaktu, čije je mjesto u učionici udaljeno od njihova ili s kojima nisu imali prigode često komunicirati. Bilo bi dobro da u razrednim zajednicama nema takva udaljavanja, pa i otuđenja, između učenika i vjerojatno u brojnim učionicama nije potrebno dati takvu uputu, a moguće je da će – ako udaljenost ili izoliranost postoji – tijekom igre do povezivanja doći spontano, stoga ne morate žuriti s davanjem takve upute. Promotrite kako se igra razvija te upute ili savjete dodajte postupno, u novim krugovima, na temelju onoga što uočavate tijekom igre.

Bilo kako bilo, bacanje loptice, suradnja među učenicima da loptica što dulje ostane u zraku i u njihovim sigurnim rukama, dodavanje u tišini, potpuna pozornost jednih prema drugima s obzirom na izostanak verbalnih znakova – velika je snaga u izgradnji kvalitetnih odnosa i ugodnoga suradničkoga razrednoga ozračja.

4. Možete dodati natjecateljsku sastavnicu

Možete u igru unijeti dodatnoga žara, ako smatrate da je to potrebno, tako što ćete razredni odjel podijeliti u dvije skupine. Po broju učenika skupine bi trebale biti istovjetne. Pobjednička je ona skupina kod koje igra dulje traje, pobijedili su oni učenici koji su ostali dulje u igri lopticom i u tišini.

Skupine bi trebalo izabrati tako da se učenici osjećaju ugodno i sigurno te da nema onih koji su izolirani ili nekomu na teret. Taj se dio mora graditi od samih početaka boravka u učionici, međusobnim povezivanjem i razumijevanjem potreba i mogućnosti onoga drugoga, također shvaćanjem i prihvaćanjem poretka vrijednosti (je li vrjednije nešto postići ili je vrjedniji način/put kojim ćeš to postići),  a to se ne može na brzinu osigurati samo za potrebe igre, već graditi svakodnevno, iz sata u sat i iz aktivnosti u aktivnost. No, i igra šutljivom lopticom može biti dobar početak izgradnje takvih odnosa ako su oni prethodno izostali.

5. Jača se neverbalna komunikacija

Najljepši dio igre spoznaja je koliko umješno i sigurno djeca mogu komunicirati bez ijednoga izgovorena glasa. Pokreti glavom, komunikacija očima te ramenima i cijelim tijelom pokazuju koliko su učenici odani igri i željni da ona što dulje traje.

Nečujna loptica jedna je od onih igara koje se mogu igrati bilo kada i bilo gdje. Može se igrati i u zatvorenom prostoru, i vani. Prikladna je za različite dijelove nastave: može značiti radostan kraj nastavnoga dana odigrate li ju prije negoli djeca odlaze kućama, ali možete joj dati prostora i tijekom nastave, ako vam ostane koja minuta među aktivnostima, vrlo je poticajno omogućiti im tih nekoliko trenutaka za igru.

Igrom se postiže opuštanje, djeca se mentalno rasterećuju te podižu cjelokupnu aktivnost organizma. Nakon svega nekoliko minuta igre potpuno su spremna na nove aktivnosti s mnogo većom voljom i željom za daljnje učenje i rad.

Kakva su vaša iskustva s igrom u nastavi? Svoje prijedloge, doživljaje i spoznaje možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ piše: Snježana Mostarkić ■ na temelju članka koji su pripremili članovi uredništva obrazovnoga portala WeAreTeachers SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama školstva i obrazovanja ■ izvor: www.weareteachers.com