Iz stranih medija
UPRAVLJANJE RAZREDOM
Osam načina kako u nemiran razred vratiti radno ozračje
objavljeno: 26. siječnja 2023.

„Iako okruženi mnoštvom sjajnih prijedloga o upravljanju ponašanjem koji zahtijevaju mnogo vremena i vježbe, kada nastupi SOS-faza, ne možete si priuštiti taj luksuz. Potrebni su vam jednostavni, praktični pristupi koje možete primijeniti od danas do sutra uspostavljajući pritom svoju nadležnost dok će rekapitulacija i nadopuna postojećih strategija i pristupa na dulje staze uslijediti nešto kasnije“, piše Kelly Treleaven, profesorica engleskoga jezika, savjetnica u obrazovanju i autorica knjige Love, Teach: Real Stories and Honest Advice to Keep Teachers from Crying Under Their Desks.

Članak 8 Fixes To Try When It Feels Like Your Class Is Strugling & Out of Control objavljen je na portalu WeAreTeachers.

Možda je to samo taj jedan razred. A možda su i tri.

Možda je samo tê prve godine. A možda je i četrnaeste.

Možda su prvašići. A možda i maturanti.

Kako god i kada god da se zateknete u aktivaciji SOS-oblika rada, želimo Vam reći: Bili smo ondje. Svi mi. Pa i ona učiteljica s drugoga kraja hodnika i onaj učitelj koji objavljuje na TikToku, a koji su već odavna sve skužili.

Poznato vam je što biste trebali činiti sa zahtjevnim razredom. Zabilježiti ponašanja. Zvati roditelje. Tražiti ravnatelja i suradnike u nastavi da vam pruže potporu. I sad, ili ste sve to bezuspješno pokušali, ili vaša škola nema razrađene načine pružanja potpore u takvim situacijama.

Iako okruženi mnoštvom sjajnih prijedloga o upravljanju ponašanjem koji zahtijevaju mnogo vremena i vježbe, kada nastupi SOS-faza, ne možete si priuštiti taj luksuz. Potrebni su vam jednostavni, praktični pristupi koje možete primijeniti od danas do sutra uspostavljajući pritom svoju nadležnost dok će rekapitulacija i nadopuna postojećih strategija i pristupa na dulje staze uslijediti nešto kasnije.

I tu nastupamo mi. Naši učitelji u Grupi za pomoć ponudili su brojne savjete, a u nastavku smo za vas izabrali one koji nude najbrža, najjednostavnija i najdjelotvornija rješenja.

1. Promjena rasporeda sjedenja

Ako učenici sjede u skupinama ili u dugim redovima na način da gledaju jedni prema drugima, razmjestite ih u klasičan raspored – tako da gledaju svi u istome smjeru. Naravno, ako klasičan raspored ne odgovara vašem nastavnom stilu, razmjestite ih tako da gledaju jedni prema drugima, a da pritom mogu gledati i prema katedri ili ploči odnosno prema prostoru vođenja nastave.

Bitno je da promjena koju provodite odgovara vašem obliku rada te da ste svjesni da tom promjenom mijenjate radnu atmosferu te omogućujete bolje funkcioniranja učenika u razrednome odjelu.

2. Uočite, razdvojite ili izdvojite učenike koji predvode ometanje nastave

Učenike koji izazivaju nevolje udaljite jedne od drugih te onemogućite ili smanjite mogućnost njihova izravna komuniciranja.

Vezano uz to, ovisno o potpori koju vam pruža škola, možete učiniti i sljedeće:

♦ Povremeno, ako dođe do takve potrebe, osigurajte prostor kamo možete udaljiti učenika koji stvara nered kako bi nastavno vrijeme proveo u samostalnom radu. Naravno, za takav postupak potreban je učitelj koji će također boraviti u tome prostoru i nadzirati učenikov rad i ponašanje. Ako škola nema takvu praksu, možda možete zamoliti kolegicu ili kolegu da vam pomognu u toj privremenoj mjeri.

♦ Pošaljite učenika do stručnoga suradnika u nastavi (psihologa, pedagoga ili druge osobe zadužene za razgovore s učenicima) ili drugog učitelja tako što će učenik toj osobi uručiti bijelu poruku.

[Bijela poruka prazan je listić ili poruka bez osobita značenja koju učenik, ne znajući što piše, nosi učitelju-savjetniku (psihologu, pedagogu ili drugoj osobi zaduženoj za razgovore s učenicima), a može ju odnijeti i bilo kojem učitelju, ako razgovor s učenikom – po procjeni učitelja koji šalje poruku – nije potreban. Svrha je odvratiti učenikovu pozornost od prostora i odjela u kojem se učenik do tada nalazio, izlazak iz prostora koji ne poštuje ili u kojem stvara nered te eventualan razgovor s osobom koja nije dijelom prethodne atmosfere u kojoj je stvarao nered. Osoba koja prima bijelu poruku upućena je o kakvoj je poruci riječ i koja je njezina uloga te zna kako adekvatno postupiti. Ne ispituje učitelja koji je poslao bijelu poruku zašto je to učinio, već postupa na način da razgovara s učenikom (ako je razgovor potreban) te na temelju toga razgovora zaključuje kako ga ponovno osposobiti za uključivanje u rad. Ako učenik poruku nosi učitelju ili osobi koja nije zadužena za razgovore s učenicima, to znači da je bio potreban izlazak iz učionice kako bi malo provjetrio glavu te se odmah po uručenju poruke vraća u svoj odjel. U Hrvatskoj se u ne osobito davnoj prošlosti primjenjivao – a i danas se donekle primjenjuje – isti princip, ali umjesto bijele poruke, učenik bi odlazio po kredu. Katkad i po novu spužvu, ili oprati spužvu. Učinak je jednak, kratkotrajno udaljavanje iz prostora koji u njemu izaziva nemir ili u kojem stvara nered. Bitno je da učitelji takve zadatke daju mirno, staloženo i bez naznake pravoga (skrivenoga, dubinskoga) cilja. Učiteljeva namjera mora istinski biti na zadatku – nošenju poruke, donošenju krede i sl. U protivnom, učenik će shvatiti da je zadatak dvoznačan i tada od njega ne će biti kvalitetnoga učinka.]

♦ Ako u odjelu postoje stalne razmirice između pojedinih učenika, razmotrite možete li jednoga od tih učenika uključiti u drugi razredni odjel gdje bi se bolje osjećao i ne bi dolazio u sukobe. Takva odluka mora biti na dobrobit učenika, dogovorna, a nikako ne protiv njegove volje i sa svrhom (i porukom) kažnjavanja.

3. Primijenite metodu „tajnoga učenika“

Metoda je pomno opisana u članku Tajna „tajnoga učenika“, učinkovita je i jednostavno primjenjiva. Članak je objavljen na Školskome portalu i na hrvatskom je jeziku.

4. Zadržite dinamičnost nastave (svrsishodno upravljajte vremenom)

Tijekom prelaska iz jedne aktivnosti u drugu radno ozračje može se raspasti.

Dok ne uspostavite čvrstu i trajnu učeničku motivaciju te kako biste izbjegli moguće raspadanje radnoga ozračja, možete unijeti dašak natjecateljskoga duha – tek toliko da podignete atmosferu – uvođenjem mjerenja vremena. Prije negoli uključite štopericu, svojim učenicima dajte jasnu uputu što se od njih očekuje: „Prošli put vam je za pripremu radnoga prostora trebalo pola minute. Da vidimo tko danas može pripremiti stol za novi zadatak u roku od 20 sekunda.“

5. Upute za rad i očekivanja objavite na svima dobro vidljivu mjestu

Učinite li tako, uštedjet ćete vrijeme provedeno u odgovaranju što se od učenika očekuje. Istodobno, učenik ne može opravdati svoj eventualni nerad tvrdnjom da nije znao što se treba raditi.

Iako ste upute i očekivanja jasno i pregledno napisali na svima vidljivu mjestu, učenici će sasvim sigurno i dalje postavljati pitanja o tome što trebaju raditi, no nakon što dvaput kažete „Piše na ploči!“, možete se odmoriti. Treći put će razred to učiniti umjesto vas, a zapitkivanje će prestati.

6. Zaigrajte Uno!

Možete poslušati podcast koji je pripremila Monica Genta o toj nastavnoj metodi (od 9.15).  [Podcast je na engleskome jeziku – nap.]

Ukratko: Svaki razred ima 100 bodova koje mora potrošiti u dogovorenu roku. Ako radite u razredu koji je u (akutnoj) SOS-fazi, neka rok bude kraći. Kada dođu do broja jedan, dobivaju dogovorenu nagradu.

O nagradama smo pisali u članku Zašto nagrade i nagrađivanje nisu primjeren način motivacije i uspjeha u učionici u kojem možete saznati kakve nagrade primijeniti kako bi bile poticajne za vaše učenike. [Članak je na hrvatskome jeziku.]

Kada ispune zadatak i očekivanja, okreću jednu kartu u špilu. Od ukupnoga broja bodova oduzme im se onoliko bodova koliko pokazuje preokrenuta karta, a cilj je doći do broja jedan.

7. Uvedite Dan za obnovu snaga

Dok sam radila u učionici, znala sam osjećati zabrinutost što iz dana u dan moram neposredno predavati svojim učencima.

No to ne mora biti tako!

Uvedite dan tihoga rada ili istraživanja u skupinama. Dok se smanjuje broj ometanja u odjelu koji poučavate, obnavlja se i vaše samopouzdanje kao i osjećaj kontrole nad zbivanjima te počinjete revidirati dotadašnje strategije i uvoditi nove za ono što slijedi.

8. Primijenite metodu podloge za pisanje

Poslušajte podcast u kojem učitelj objašnjava metodu podloge za pisanje te kakve je učinke imala na upravljanje ponašanjem u odjelima koje poučava. [Na engleskom je jeziku, no mogu se uključiti generički podnaslovi na hrvatskome i mnogim drugim jezicima.]

Kakvi su vaši pristupi u trenutcima kada učenici počinju gubiti pozornost ili i stvarati buku i nemir u učionici? Svoje prijedloge, razmišljanja i iskustva možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je nadopunjen, prilagođen i razrađen, a predložak možete pronaći na poveznici na kraju ove napomene ■ Kelly Treleaven (Love Teach) – profesorica engleskoga jezika, s dugogodišnjim neposrednim radom u predmetnoj nastavi, autorica knjige Love, Teach: Real Stories and Honest Advice to Keep Teachers from Crying Under Their Desks (Voli, poučavaj: Stvarne priče i iskreni savjeti koji će sačuvati učitelje od plakanja ispod katedre) ■ SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama školstva i obrazovanja ■ izvornik: WeAreTeachers